• rss
  • Twitter
  • youtube
  • Facebook:
  • Google Plus:

Obserwuj nas:

Hybrid Synergy Drive (HSD)

Napęd hybrydowy odgrywa szczególną rolę w przypadku Toyoty. W 1997 r. to firma Toyota jako pierwsza na świecie wprowadziła do seryjnej produkcji samochód z napędem hybrydowym, czyli spalinowo-elektrycznym.

Był to model Prius pierwszej generacji, oferowany na rynku japońskim. W 2000 r. samochód ten trafił do Europy i USA. Jest to pojazd przełomowy – nigdy wcześniej nie oferowano samochodu tak oszczędnego i tak dopracowanego pod względem zastosowania technologii zmniejszających zużycie paliwa i szkodliwych substancji. Pierwszy Prius był sensacją, a z roku na rok staje się samochodem coraz bardziej poszukiwanym przez kolekcjonerów.

auris-hsd

Hybrid Synergy Drive łączy silnik spalinowy i elektryczny.

Hybrid Synergy Drive łączy silnik spalinowy i elektryczny, będąc krokiem w kierunku upowszechnienia samochodów elektrycznych. Zgodnie z metodą małych kroków w dążeniu do perfekcji, nie można było po prostu stworzyć samochodu elektrycznego i nakazać klientom kupowanie go, ponieważ ludzkie przyzwyczajenia są silniejsze niż sztucznie narzucane trendy. Przy tym samochody elektryczne mają na razie zbyt wiele wad, aby można było rozważać ich wielkoseryjną produkcję. Samochód hybrydowy łączy zalety auta tradycyjnego z elektrycznym i został entuzjastycznie przyjęty przez kierowców na świecie, w szczególności w Japonii i Stanach Zjednoczonych.

W HSD mamy do czynienia z dwoma silnikami: elektrycznym i spalinowym. Oba napędzają koła, ale silnik spalinowy połączony z generatorem prądu służy dodatkowo do ładowania zespołu baterii. Napęd przenoszony jest przez bezstopniową skrzynię biegów CVT. Nie ma bezpośredniego połączenia między pedałem gazu i wybierakiem biegów a układem napędowym. Służą one wyłącznie przesyłaniu sygnału do centralnego komputera, który zawiaduje rozdziałem napędu: podczas ruszania pracuje tylko silnik elektryczny, podczas przyspieszania – dwa silniki równocześnie, a podczas jazdy z większymi prędkościami silnik spalinowy napędza samochód i ładuje baterię. Gdy pojazd stoi, jednostka spalinowa automatycznie się wyłącza. Energia odzyskiwana jest również podczas hamowania, dzięki czemu hamulce mogą być mniejsze (i lżejsze), a zużycie klocków hamulcowych następuje znacznie wolniej. Przez 13 lat idea HSD nie zmieniła się, choć początkowo jego nazwa brzmiała Toyota Hybrid System. Zmieniono natomiast napięcie baterii – w pierwszym Priusie wynosiło ono ok. 280 V, w najnowszej generacji – nawet 500 V.

System HSD pozwala na bardzo płynną i cichą jazdę przy minimalnym zużyciu paliwa. Niezależnie czy w mieście, czy w trasie, samochód hybrydowy zużywa praktycznie tyle samo benzyny, a podczas jazdy w trybie elektrycznym emisja szkodliwych substancji równa jest zeru. HSD jest wykorzystywany w takich modelach jak Prius (na całym świecie), Auris (Europa), Camry, Highlander (USA), Sai, Estima, Alphard (Japonia) oraz cała linia modeli marki Lexus. HSD jest tak udany, że w USA nawet główny konkurent Toyoty – firma Nissan – kupuje kompletne zestawy hybrydowe do napędu modelu Altima. Toyota nie ma sobie równych jeśli chodzi o sprzedaż samochodów hybrydowych na świecie, osiągnąwszy wynik dwóch milionów sprzedanych sztuk do roku 2009 włącznie i jest wiodącą firmą w dziedzinie wprowadzania innowacji dotyczących napędu oraz przekonywania coraz większej rzeszy klientów do zalet samochodów benzynowo-elektrycznych.