• rss
  • Twitter
  • youtube
  • Facebook:
  • Google Plus:

Obserwuj nas:

D-CAT

Silniki Diesla, choć w ostatnich latach przeżywały bardzo szybki rozwój, nadal emitowały do atmosfery zbyt wiele zanieczyszczeń w porównaniu z silnikami benzynowymi. Aby zmniejszyć poziom emisji takich substancji jak dwutlenek węgla, tlenki azotu i cząstki stałe, stosuje się filtry cząstek stałych. 

Technologia D-CAT (skrót od Diesel Clean Advanced Technology – zaawansowana technologia oczyszczania spalin w dieslu) to sposób Toyoty na uzyskanie doskonałych wyników w dziedzinie emisji spalin przez silniki wysokoprężne. Badania wykazały, że silniki D-CAT emitują o 50% mniej tlenków azotu i aż o 80% mniej cząstek stałych niż wymaga tego norma Euro IV, obowiązująca w momencie wprowadzenia ich do produkcji.

Sercem D-CAT jest katalizator 4-drożny DPNR (Diesel Particulates and NoX Reduction), w układzie D-CAT wykorzystywany jest także dodatkowy wtryskiwacz, podający paliwo do filtra cząstek stałych, co ułatwia wypalenie zebranej w filtrze sadzy. Dzięki temu nie potrzeba uzupełniać co określony przebieg płynu wspomagającego wypalanie sadzy jak w samochodach niektórych marek europejskich. Obecnie stosowany system D-CAT jest na tyle zaawansowany, że w okresie gwarancyjnym pojazdu nie wymaga praktycznie żadnej obsługi, jednak należy pamiętać że dla jego optymalnej pracy co pewien czas samochód powinien przejechać dłuższą trasę z wyższą prędkością.