• rss
  • Twitter
  • youtube
  • Facebook:
  • Google Plus:

Obserwuj nas:

D-4

D-4 oznacza po prostu "Direct 4-stroke", czyli wtrysk bezpośredni w silnikach czterosuwowych. Czwórka nie ma tutaj nic wspólnego z liczbą cylindrów, jak to często jest błędnie określane.

W silniku D-4 końcówkę wtryskiwacza umieszczono bezpośrednio w komorze.

O ile wtrysk bezpośredni w silnikach Diesla jest w dzisiejszym świecie oczywistością, o tyle warto wspomnieć o technice wtrysku bezpośredniego w silnikach benzynowych, ponieważ ta technologia wywołuje sporo kontrowersji i ma swoich gorących zwolenników oraz przeciwników. Od czasu upowszechnienia się układu wtrysku paliwa w miejsce gaźnika, paliwo było wtryskiwane do kolektora ssącego, a stamtąd przez otwarty zawór ssący wpadało do komory spalania. W silniku D-4 końcówkę wtryskiwacza umieszczono bezpośrednio w komorze. Umożliwia to uzyskanie lepszego składu mieszanki, efektywniejsze jej spalanie i możliwość pracy na bardzo ubogiej mieszance przy niskich obciążeniach, co w efekcie zmniejsza zużycie paliwa.

Tłoki silnika D-4 są ukształtowane w taki sposób, aby przesuwając się ku górze, zbierały mieszankę paliwowo-powietrzną wokół świecy zapłonowej, przez co zapłon jest szybszy i skuteczniejszy. Dzięki technologii D-4 Toyota Avensis II napędzana silnikiem 2,0-litrowym spalała poniżej 10 l/100 km w ruchu miejskim. Przeciwnicy wtrysku bezpośredniego wśród jego wad wymieniają osadzanie się nagarów w głowicy i jej wysoką temperaturę pracy (ponieważ przez zawory ssące płynie tylko powietrze, a nie mieszanka mająca własności chłodzące), wysoką emisję tlenków azotu i konieczność stosowania wyjątkowo wydajnych wtryskiwaczy ze względu na krótki czas wtrysku. Właśnie ze względu na swoją metodę dążenia do perfekcji (patrz „Kaizen") firma Toyota nie wprowadza jeszcze silników o wtrysku bezpośrednim do wszystkich swoich modeli, aby najpierw wyeliminować wszelkie możliwe problemy, które stawia przed inżynierami ta technologia.