• rss
  • Twitter
  • youtube
  • Facebook:
  • Google Plus:

Obserwuj nas:

Cykl Atkinsona

Silnik spalinowy pracujący w cyklu Atkinsona stosowany jest przez firmę Toyota do napędu swoich modeli hybrydowych: Prius i Auris HSD.

Obieg Atkinsona został wynaleziony już w roku 1882, jednak do tej pory na drodze do jego właściwego wykorzystania stawały rozmaite problemy – przede wszystkim mniejsza moc uzyskiwana przez taki silnik w stosunku do mocy, którą jest w stanie osiągnąć tradycyjny silnik systemu Otto.

Dlaczego zatem stosuje się obieg Atkinsona? Jego niewątpliwą zaletą jest dużo wyższa sprawność wobec silnika systemu Otto. W silniku Otto, gdy zawory wydechowe są otwarte, a gazy wydechowe opuszczają cylinder, ich temperatura i ciśnienie są jeszcze wysokie, a zatem ich energia zostaje zmarnowana. W cyklu Atkinsona przez opóźnienie zamknięcia zaworów dolotowych uzyskuje się wyższy stopień rozprężania spalin, a zatem i lepszą sprawność silnika. Z drugiej strony mamy zmniejszoną moc silnika uzyskiwaną z litra pojemności, jednak w przypadku samochodu o napędzie spalinowo-elektrycznym ten parametr nie jest najważniejszy. Chodzi tu wszak o jak najniższe spalanie.