• rss
  • Twitter
  • youtube
  • Facebook:
  • Google Plus:

Obserwuj nas:

Starty w F1

W 1999 roku Toyota ogłasza zamiar wkroczenia do Formuły 1. Dwa lata później, 23 marca 2001 roku na torze Paul Ricard na południu Francji zaprezentowano dziennikarzom pierwszy, testowy bolid F1 przygotowany przez Toyotę. Do grudnia był on już gotowy i w 2002 roku ruszył na tory F1.

Sezon 2002

W swoim debiutanckim sezonie zespół Panasonic Toyota Racing sadza za sterami bolidów Mikę Salo z Finlandii i Szkota – Allana McNisha. Bolid zaprojektował Gustav Brunner. Mimo obracania przypuszczalnie największym budżetem w F1, zespół Toyoty w całym sezonie zdobywa jedynie 2 punkty, ale bolidy dojeżdżają do mety 18 razy i dziewięć razy kończą zawody w pierwszej dziesiątce.2002

Pierwsze punkty zespół zdobył już w debiutanckim wyścigu – GP Australii, gdy na skutek kolizji Ralfa Schumachera i Rubensa Barrichello z wyścigu odpadła bez mała połowa stawki.

W kolejnym wyścigu (GP Malezji) zespół Toyota F1 miał szanse na zdobycie kolejnych punktów. Jednak Mikę Salo wyeliminowała awaria elektryki a zespół całkowicie zawalił pit stop McNisha. Szkot stracił trochę czasu i ukończył wyścig na siódmym miejscu (punktowane było pierwszych sześć miejsc) tuż za Felippe Massą (Sauber). Podczas GP Brazyli zespół Toyota F1 zdobył swój drugi i w 2002 ostatni punkt (Mika Salo). Podczas kwalifikacji do ostatniego wyścigu sezonu (GP Japonii) McNish rozbija bolid i na podstawie opinii lekarzy nie uczestniczy w wyścigu.

Pozycje zdobyte przez Toyoty w poszczególnych wyścigach sezonu 2002:


AUS MAL BRA SMR ESP AUT MON CAN EUR GBR FRA GER HUN BEL ITA USA JPN
Salo 6 12 6 DNF 9 8 DNF DNF DNF DNF DNF 9 15 7 11 14 8
McNish DNF 7 DNF DNF 8 9 DNF DNF 14 DNF 11 DNF 14 9 DNF 15 DNS

 

Sezon 2003

W kolejnym sezonie w bolidach zasiedli Brazylijczyk Cristiano da Matta i Francuz – Olivier Panis. W sezonie team zdobywa 16 punktów i kończy na 8 miejscu w kategorii konstruktorów (na 10 teamów). Do największych sukcesów w sezonie 2003 należało przede wszystkim pojawienie się kierowców Toyoty F1 na dwóch pierwszych miejscach w GP Wielkiej Brytanii. Stało się tak, na skutek zamieszania w trakcie wyjazdu samochodu bezpieczeństwa. Oczywiście, sytuacja nie trwała zbyt długo i na mecie Toyoty zameldowały się na 7mym i 11stym miejscu.2003

Podczas Grand Prix Niemiec obaj kierowcy finiszują na punktowanych miejscach (Panis – piąty, Matta – szósty).

Kolejnym sukcesem było zakwalifikowanie się do GP USA przez Olivera Panisa na wysokim 3. miejscu. Niestety, 16 zdobytych punktów pozwoliło ledwie wyprzedzić w klasyfikacji generalnej zespoły Jordan i Minardi.

Pozycje zdobyte przez Toyoty w poszczególnych wyścigach sezonu 2003:


AUS MAL BRA SMR ESP AUT MON CAN EUR FRA GBR GER HUN ITA USA JPN
Panis DNF DNF DNF 9 DNF DNF 13 8 DNF 8 11 5 DNF DNF DNF 10
da Matta DNF 11 10 12 6 10 9 11 DNF 11 7 6 11 DNF 9 7

 

Sezon 2004

Rok 2004 to znowu ósme miejsce w kategorii konstruktorów. Początkowo kierowcami Toyota F1 w 2004 roku zostają Cristiano da Matta i Olivier Panis, jednak w drugiej połowie sezonu miejsce Cristiano da Matty zajmuje Ricardo Zonta, a w ostatnim wyścigu sezonu (GP Brazylii) Panisa zastępuje Jarno Trulli.2004Oba bolidy Toyota F1 zostały zdyskwalifikowane po GP Kanady (podobnie jak Williamsy) za stosowanie niedozwolonych regulaminowo wlotów powietrza do hamulców.
Na początku roku do Toyoty dołączył były konstruktor Jordana – Mike Gascoyne i rozpoczął powolne ulepszanie samochodu. Dzięki temu, bolid był coraz szybszy w kolejnych wyścigach. Najlepszym wynikiem sezonu okazało się zdobycie piątego miejsca w GP USA (Olivier Panis).

Pozycje zdobyte przez Toyoty w poszczególnych wyścigach sezonu 2004:


AUS MAL BHR SMR ESP MON EUR CAN USA FRA GBR GER HUN BEL ITA CHN JPN BRA
da Matta 12 9 10 DNF 13 6 DNF DSQ DNF 14 13 DNF





Panis 13 12 9 11 DNF 8 11 DSQ 5 15 DNF 14 11 8 DNF 14 14
Zonta











DNF 10 11 DNF
13
Trulli















11 12

 

Sezon 2005

Sezon 2005 to okres, w którym dla Toyoty jeździli Jarno Trullii i Ralf Schumacher (Ralf zastąpił Ricardo Zontę). Już w trakcie pierwszej prezentacji bolidu TF105, Ralf Schumacher zapewniał, że w zespole Toyoty ma dużo większe szanse na zdobycie tytułu mistrza świata niż w Williamsie. I właśnie w sezonie 2005 Toyota odniosła swoje pierwsze sukcesy.2005Sezon zaczął się od dosyć niespodziewanego sukcesu – do rozpoczynającego GP Australii Jarno Truli zakwalifikował się na drugiej pozycji (wyścig ukończył jednak na 9tym miejscu). Trulli był drugi w Grand Prix Malezji i w GP Bahrajnu, a trzeci w Hiszpanii. Schumacher finiszował jako trzeci na Węgrzech i w Chinach, a także zdobył pole position w GP Japonii. Na koniec sezonu Schumacher zgromadził 45, a Trulli 43 punkty, co dało Toyocie czwarte miejsce w gronie konstruktorów i było jak do tej pory największym sukcesem tego zespołu w F1.

W sezonie 2005 Toyota dostarczała także swoje silniki dla zespołu Jordana.

Pozycje zdobyte przez Toyoty w poszczególnych wyścigach sezonu 2005:


AUS MAL BHR SMR ESP MON EUR CAN USA FRA GBR GER HUN TUR ITA BEL BRA JPN CHN
Trulli 9 2 2 5 3 10 8 DNF DNS 5 9 14 4 6 5 DNF 13 DNF 15
Schumacher 12 5 4 9 4 6 DNF 6
7 8 6 3 12 6 7 8 8 3
Zonta







DNS









 

Sezon 2006

W roku 2006 za kierownicą Toyot wystartowali ci sami kierowcy (Jarno Truli i Ralf Schumacher). W 2006 roku z F1 wycofała się firma Michelin – dotychczasowy dostawca opon dla Toyoty. Główną więc zmianą w tym sezonie okazał się więc nowy dostawca opon – Bridgestone. Zespól Toyoty jako pierwszy zaprezentował nowy bolid, licząc na jak największe dopracowanie bolidu w trakcie testów przed sezonem i tym samym wyprzedzenie rywali.
Niestety, sezon nie zaczął tak dobrze, jak oczekiwali by tego szefowie Toyoty. W GP Bahrainu kierowcy zajęli 14 i 16 miejsce, w GP Malezji 8 i 9 miejsce. Dopiero w GP Australii udało się odnieść pewien sukces – Ralf Schumacher zajął 3cie miejsce.2006

Po GP Australii Toyota zwolniła dyrektora technicznego Mike’a Gascoyna. Była to dosyć nieoczekiwana decyzja, zwłaszcza po dosyć obiecującym sezonie 2005. Jednak rozczarowanie związane z początkiem sezonu 2006 było tak silne, że władze Toyoty zdecydowały się pozbyć się Mike’a. Gascoyne ze swojej strony miał także problemy z dostosowaniem się do polityki korporacyjnej panującej w Toyocie, która przenoszona była także do zarządzania zespołem F1. Nowym dyrektorem technicznym został Pascal Vasselon.
W późniejszej części sezonu 2006 do największych sukcesów należało 4te miejsce Ralfa Schumachera w GP Francji. Doskonale wypadł też Jarno Truli w GP USA – startując z linii boksów (z powodu awarii silnika) przebił się na 4te miejsce na końcu wyścigu wyprzedzając między innymi Fernando Alonso.

Truli był blisko załapania się na podium w GP Monaco, jednak awaria silnika wyeliminowała go z rywalizacji. GP Węgier Ralf Schumacher ukończył na 6tym miejscu. Z ostatniego w sezonie wyścigu GP Brazylii oba samochody odpadły już w na początku – przyczyną była awaria zawieszenia.
Mimo wszystkich przeciwności, Toyota ukończyła sezon na szóstym miejscu (35 punktów) tracąc jedynie 1 punkt do znajdującego się na 5tym miejscu zespołu BMW Sauber.

W 2006 roku, silniki Toyoty pojawiły się w bolidach Midland GP.

Pozycje zdobyte przez Toyoty w poszczególnych wyścigach sezonu 2006:


BHR MAL AUS SMR EUR ESP MON GBR CAN USA FRA GER HUN TUR ITA CHN JPN BRA
Schumacher 14 8 3 9 DNF DNF 8 DNF DNF DNF 4 9 6 7 15 DNF 7 DNF
Trulli 16 9 DNF DNF 9 10 17 11 6 4 DNF 7 12 9 7 DNF 6 DNF

 

Sezon 2007

W roku 2007 ponownie za kierownicą bolidów Toyoty zasiedli Jarno Truli i Ralf Schumacher. Premiera nowego modelu miała miejsce w rodzimym mieście Toyoty Motorsport – Kolonii, 12 stycznia 2007 roku.
Pierwsze punkty w sezonie 2007 zdobył Ralf Schumacher już w pierwszym wyścigu (GP Australii) – Ralf zajął ósme miejsce (1 punkt). Po 2 punkty przywiózł z dwóch kolejnych wyścigów (GP Malezji i GP Bahrajnu) Jarno Truli zdobywając w tych eliminacjach 7 miejsce.2007W dwóch kolejnych eliminacjach zespół nie zdobył żadnych punktów. Fortuna nieco odwróciła się w GP Kanady (Ralf Schumacher 8 miejsce) i GP USA (Jarno Truli 6 miejsce). GP USA Ralf Schumacher nie zapisał do udanych – uczestniczył w kolizji z Davidem Coulthardem i Rubensem Barrichello.
Kolejne dwa wyścigi nie przyniosły żadnych punktów a w GP Węgier Schumacher zdobył 6te miejsce. Następne pięć wyścigów ponownie bez punktów dla zespołu Toyoty, dopiero w kończącym sezon GP Brazylii Truli zajmuje 8 miejsce.
Zespół ukończył sezon z jedynie 13stoma punktami – najmniej od 2004 roku.

W roku 2007 Toyota dostarczała silniki do zespołu Williamsa.

Pozycje zdobyte przez Toyoty w poszczególnych wyścigach sezonu 2007:


AUS MAL BHR ESP MON CAN USA FRA GBR EUR HUN TUR ITA BEL JPN CHN BRA
Schumacher 8 15 12 DNF 16 8 DNF 10 DNF DNF 6 12 15 10 DNF DNF 11
Trulli 9 7 7 DNF 15 DNF 6 DNF DNF 13 10 16 11 11 13 13 8

 

Sezon 2008

W roku 2008 Ralfa Schumachera zastępuje mistrz z GP2 - Timo Glock. W zespole pozostał Jarno Truli. Nowy samochód – Toyota TF 108 zaprezentowano 10 stycznie 2008 roku. Pierwsze punkty udało się jednak zdobyć dopiero w drugim wyścigu – GP Malezji. Na torze Sepang, Jarno Truli zakwalifikował się na wysokiej 5. pozycji, jednak zyskał 2 dodatkowe pozycje po dyskwalifikacji bolidów McLaren’a. Do wyścigu wystartował więc z 3. pozycji i ukończył go na 4tym miejscu. W kolejnych wyścigach także Truli kończył na punktowanych miejscach – zdobył 6te miejsce w Bahrajnie i 8me w Hiszpanii.2008

Timo Glock odpadł co prawda w dwóch pierwszych eliminacjach, kolejne cztery ukończył jednak nie zdobył żadnych punktów. Doskonale jednak poradził sobie w GP Kanady, gdzie zdobyły 4te miejsce (Truli był 6ty). W tym momencie zespół był już na piątym miejscu w klasyfikacji konstruktorów i co ciekawe – każdy z kierowców chociaż przez chwile przewodził w wyścigu.

Kolejnym świetnym występem było GP Francji, w którym Truli, naciskany silnie przez Kovalainena zdobył trzecie miejsce i dzięki temu Toyota po raz pierwszy od dwóch lat pojawiła się na podium.
Dosyć pechowo skończył się dla obu kierowców Toyoty wyścig w Niemczech. Glock w widowiskowej kraksie rozbił samochód po awarii tylnego zawieszenia a Truli dał się wyprzedzić pod koniec wyścigu.

Dużo lepszym rezultatem zakończyło się GP Węgier. Glock świetnie pojechał na kwalifikacjach i uplasował się na 5tym miejscu. W wyścigu o zwycięstwo walczyli Massa i Hamilton. Jednak Hamilton odpadł z powodu przebitej opony, a Massie wysiadł silnik w Ferrari na 3 okrążenia przed końcem. W rezultacie wyścig wygrał Kovalainen a Glock zameldował się na mecie na świetnym 2gim miejscu!

W Walencji Truli ukończył wyścig na 5tym miejscu, a Glock na 7mym. Doskonała postawa całego zespołu spowodowała, że w tym momencie Toyota wyprzedzała Renault o 10 punktów w klasyfikacji konstruktorów.

Wyścig w Belgii poszedł zupełnie nie po myśli Toyoty. Truli zakończył na 16stym miejscu. Glock przez cały czas znajdował się na końcu stawki. Pod koniec spadł jednak deszcz, Glock szybko zmienił opony na deszczowe i dzięki temu zakończył wyścig na 8mym miejscu. Został jednak ukarany za wyprzedzenia Marka Webbera na żółtej fladze (doliczono Glockowi 25 sekund) i w rezultacie znalazł się na 9tym miejscu.

GP Włoch zakończyło się bez punktów – Truli 11sty a Glock 13sty. W Singapurze, Truli odpadł z wyścigu po problemach z przeniesieniem napędu, a Glock dojechał na 4tym miejscu. W Japonii role się odmieniły – Glock odpadł z rywalizacji najeżdżając na szczątki bolidu Coultharda, a Truli dojechał na 5tej pozycji. GP Chin to kolejna zmiana ról – Truli odpada na pierwszym okrążeniu po kolizji z Bourdais a Glock dojeżdża na 7mym miejscu.

GP Brazylii było wyścigiem kończącym sezon i w tym właśnie Grand Prix miał się rozstrzygnąć tytuł mistrza świata. Walczyli o niego Massa i Hamilton. Toyoty już w kwalifikacjach wydawały się dosyć silne – Truli zdobył 2gie miejsce startowe a Glock 10te. Wyścig obfitował w wiele wydarzeń, pod koniec rozpętała się burza a obaj kierowcy Toyoty pozostali na oponach na suchą nawierzchnię. Ukończyli wyścig na 6tym Glock i 8mym Truli. Glock na ostatnim zakręcie dał się wyprzedzić przez Hamiltona i tym samym pozbawił Massę pewnego już tytułu mistrza świata.

Toyota zakończyła sezon 2008 z 56 punktami na koncie w klasyfikacji konstruktorów (5te miejsce) – był to ogromy krok do przodu w porównaniu z rokiem 2007 (13 puntów).

Pozycje zdobyte przez Toyoty w poszczególnych wyścigach sezonu 2008:


AUS MAL BHR ESP TUR MON CAN FRA GBR GER HUN EUR BEL ITA SIN JPN CHN BRA
Trulli DNF 4 6 8 10 13 6 3 7 9 7 5 16 13 DNF 5 DNF 8
Glock DNF DNF 9 11 13 12 4 11 12 DNF 2 7 9 11 4 DNF 7 6

 

Sezon 2009

Rok 2009 to ostatni rok Toyoty w Formule 1. Na początku sezonu zaprezentowano kolejny nowy bolid, dzięki któremu kierowcy zaczęli wreszcie osiągać przyzwoite rezultaty – w pierwszych czterech wyścigach zespół trzy razy był na podium. Pewną zasługę w tych sukcesach miał podwójny dyfuzor, który pojawił się w bolidach Toyoty i dwóch innych teamów. Jednak w kolejnych dziewięciu wyścigach zespół zdobył zaledwie pięć punktów.2009

Zespół lepiej sobie radził dopiero pod koniec sezonu, kiedy to zawodnicy Toyoty wjeżdżali ponownie na podium ( w Singapurze i Bahrajnie), co pozwoliło zespołowi zdobyć piątą lokatę w kategorii konstruktorów. Glock uległ poważnemu wypadkowi podczas kwalifikacji do GP Japonii i w końcówce sezonu zastąpił go kierowca testowy - Kamui Kobayashi.

Pozycje zdobyte przez Toyoty w poszczególnych wyścigach sezonu 2009:


AUS MAL CHN BHR ESP MON TUR GBR GER HUN EUR BEL ITA SIN JPN BRA ABU
Trulli 3 4 DNF 3 DNF 13 4 7 17 8 13 DNF 14 12 2 DNF 7
Glock 4 3 7 7 10 10 8 9 9 6 14 10 11 2 DNS

Kobayashi














9 6

 

W związku ze stratą finansową Toyoty w 2009 roku, koncern podjął decyzję o wycofaniu się z niezwykle drogiego sportu, jakim jest Formuła 1. Zespół odstąpił swoje miejsce w F1 na sezon 2010 i swój bolid teamowi Stefan Grand Prix. Jednak nie doszło do jego startów w kolejnym roku, a jego miejsce w stawce zajął team Saubera.

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież