• rss
  • Twitter
  • youtube
  • Facebook:
  • Google Plus:

Obserwuj nas:

Sporty motorowe

W 1957 roku Toyota jako pierwszy japoński producent wkroczyła do świata sportów motorowych. Postanowiła walczyć z producentami, którzy w motorsporcie istnieli od lat. Shotaro Kamiya – ówczesny prezes Toyoty powiedział, że „nie będzie postępu jeśli obawiamy się porażki". Przez lata dzięki ciężkiej pracy, dzięki niezwykłym umiejętnościom i determinacji, Toyota stała się bardzo ważnym graczem w świecie sportów motorowych.

Premierowym występem na międzynarodowej arenie był start modelu Toyopet Crown Deluxe w australijskim rajdzie Mobilgas Round Australia. W ciągu 19 dni uczestnicy objeżdżali cały kontynent. Toyota brała udział w tym wydarzeniu, gromadząc doświadczenia, które przyniosły efekt w kolejnych startach.

Toyota 2000 GT

Toyota 2000GT

Japoński koncern odnosił sukcesy również na swoim „podwórku". W latach sześćdziesiątych królowały modele S800 i 2000GT. W 1963 roku Toyota wygrywa z S800 Gran Prix Japonii. W kolejnym roku powstaje Motor Sports Club. Dwa lata później model 2000GT zostaje zaprezentowany na Tokio Motor Show, gdzie zbiera same pozytywne oceny, a niedługo potem magazyn Road&Track przyrównuje go do Porsche 911. W 1966 2000GT ustanawia 3 światowe rekordy prędkości i jazdy długodystansowej potwierdzone przez FIA. To wydarzenie skłoniło konstruktorów Porsche do zbudowania modelu 911R tylko po to, by pobić rekordy 2000GT.

W 1968 roku Toyota Crown startuje w Rajdzie Monte Carlo. Rok później Toyota 7 bierze udział w kolejnym Grand Prix Japonii. Ten rewolucyjny model uznano za kamień milowy w dziedzinie aerodynamiki i sterowności.

24h Le Mans

W 1995 roku Toyota postanowiła wystartować w wyścigach w klasie GT. Plan startów został podzielony pomiędzy dwa różne auta wyścigowe. Pierwszy powstał na bazie Toyoty Supry, nazwany został Supra LM i napędzany był rzędowym, sześcio cylindrowym silnikiem z turbodoładowaniem. Drugim pojazdem była silnie zmodyfikowana Toyota MR2, zwana SARD MC8-R. Auto wyposażone było w zbudowany od podstaw turbodoładowany silnik V8.

Toyota w WRC

Po sukcesach w latach sześćdziesiątych kierownictwo Toyoty podejmuje decyzję o rozwoju kolejnych sportowych projektów. Prace nad nimi zaowocowały powstaniem modelu Celica, który w 1971 roku startuje w brytyjskim rajdzie RAC. Cztery lata później team Toyoty świętuje pierwszy, wielki sukces - Hannu Mikkola i jego pilot Atso Aho zwyciężają w fińskim Rajdzie 1000 jezior. Był to przedsmak pasma zwycięstw jakie później odnotowywali Björn Waldegård i Juha Kankkunen wygrywający w latach osiemdziesiątych naprzemiennie kolejne Rajdy Safari i Rajdy Wybrzeża Kości Słoniowej.

Rajdy przeprawowe

Gdy Celica zdominowała rajdy WRC, Land Cruiser dominował w Paryż-Dakar.

W pierwszym rajdzie w 1979 roku wystartowało 167 samochodów. Do mety dotarło 100. W tym 15 Land Cruiserów. Rok później w rajdzie startują 203 załogi, do mety dojeżdża 105, w tym osiem ma na masce znak Toyoty. W 1981 r. na trasę rusza 289 aut, do mety docierają 42, a wśród nich aż 9 Land Cruiserów. Od 1982 roku kolejne teamy pną się coraz wyżej w klasyfikacjach generalnych rajdów i są coraz popularniejszymi autami w stawce. W 1985 roku na 425 startujących samochodów, aż 65 to Land Cruisery. W 1987 Team ACP prowadząc Land Cruisera BJ71V zdobywa pierwszą lokatę wśród aut z silnikiem diesla. Rok później Toyota zajmuje całe podium w kategorii aut produkcyjnych.

Starty w F1

W 1999 roku Toyota ogłasza zamiar wkroczenia do Formuły 1. Dwa lata później, 23 marca 2001 roku na torze Paul Ricard na południu Francji zaprezentowano dziennikarzom pierwszy, testowy bolid F1 przygotowany przez Toyotę. Do grudnia był on już gotowy i w 2002 roku ruszył na tory F1.