• rss
  • Twitter
  • youtube
  • Facebook:
  • Google Plus:

Obserwuj nas:

Rankingi niezawodności

Niezawodność kojarzy się z Toyotą nierozłącznie – jeśli myślimy o samochodzie, który ma jeździć i nigdy się nie psuć, od razu przychodzą do głowy takie modele jak Corolla czy Carina.

Oczywiście ma to swoje potwierdzenie także w rankingach niezawodności, niezależnie czy prowadzonych przez organizacje niemieckie, angielskie czy amerykańskie. W dodatku najnowocześniejsze i najbardziej zaawansowane modele Toyoty, takie jak Prius, również okupują w tych rankingach czołowe miejsca. Oto najważniejsze wyniki z ostatnich lat.

VD-TUV

Vd_TUV_LogoVD-TUV to niemiecka organizacja zajmująca się badaniami technicznymi pojazdów. Stąd też w jej zestawieniu najbardziej i najmniej awaryjnych pojazdów znajdziemy wyniki, określające odsetek pojazdów z usterkami wykrytymi podczas badania technicznego. Szczególnie interesujące są kategorie samochodów najnowszych (2- i 3-letnich), ponieważ ich właściciele zazwyczaj najbardziej dbają o swoje pojazdy, przestrzegają terminów przeglądów gwarancyjnych itp.

W pierwszej dziesiątce kategorii samochodów najmłodszych znalazły się w raporcie TUV 2010 trzy modele Toyoty: Corolla Verso, RAV4 i Yaris. Wśród samochodów 4- i 5-letnich Corolla Verso zajęła drugie miejsce. Samochody 6- i 7-letnie – drugie miejsce dla Toyoty RAV4 i dwa inne modele Toyoty w pierwszej dziesiątce. W przypadku samochodów 8- i 9-letnich Toyota „zgarnęła wszystko" – RAV4 zajęła pierwsze miejsce w rankingu, a na dziesięć pierwszych samochodów cztery noszą logo Toyoty. Ostatnia kategoria to samochody 10- i 11-letnie, gdzie w pierwszej trójce znajdziemy Toyotę, Toyotę i Toyotę – odpowiednio: RAV4, Starlet (ex aequo z Subaru Foresterem) i Corolla. Przez ostatnich 10 lat Toyota trzykrotnie otrzymywała miano najmniej usterkowego samochodu według TUV – w roku 1999 (Starlet), 2003 (Yaris) i 2009 (Corolla Verso). Podobnym sukcesem może pochwalić się tylko Subaru.

adac_logoRanking awaryjności ADAC

ADAC, czyli niemiecka pomoc drogowa, również przygotowuje swój ranking awaryjności, jednak pod uwagę bierze zupełnie inne kryterium niż VD-TUV. Sprawdza mianowicie, jakie samochody najczęściej ulegały awarii na drodze – i to awarii na tyle poważnej, że trzeba było wezwać pomoc drogową. Tu warto odnotować, że najmniejszy i najtańszy model Toyoty – Aygo – zajął drugie miejsce w kategorii samochodów miejskich, ustępując tylko Audi A2.

Ranking niezawodności DEKRA

DEKRA nie bada samochodów pod kątem rocznika, a tylko przebiegu. Stąd w zestawieniach tej niemieckiej organizacji znajdziemy samochody do 50 tys. km, z przedziału 50-100 tys. km i te, które przejechały więcej niż 100 tys. km. dekra-logoW grupie samochodów kompaktowych o najmniejszym przebiegu Toyota Prius deklasuje konkurentów, natomiast wśród samochodów miejskich o największym przebiegu drugie miejsce zajmuje Toyota Yaris. Także drugie miejsce we wszystkich trzech grupach przypadło Toyocie Avensis w klasie średniej, natomiast model RAV4 został sklasyfikowany najwyżej w grupie samochodów terenowych o przebiegu większym niż 100 tys. km. Toyota Prius zajęła także trzecie miejsce spośród wszystkich badanych pojazdów jeśli chodzi o najmniejszą liczbę usterek: spośród 1377 zbadanych egzemplarzy 94,4% nie miało żadnych wad mechanicznych.

Rankingi satysfakcji i niezawodności JD Power

jdpowerlogoJD Power oprócz niezawodności samochodów ocenia też satysfakcję klientów z jego użytkowania. W badaniu, w którym wzięło udział 20 tys. kierowców z Niemiec, oceniano cztery kategorie: jakość i niezawodność samochodu (30% oceny), wyposażenie (25%), koszty utrzymania (22%) i jakość usług posprzedażnych (23%).

Toyota zajęła miejsce w pierwszej trójce w trzech kategoriach: wśród aut miejskich (Yaris), w klasie średniej (Prius – pierwsze miejsce) i w klasie minivanów (drugie miejsce dla Corolli Verso). W 2007 r., oprócz trzech pierwszych miejsc w trzech kategoriach dla Toyoty, model Prius zdobył także rekordową liczbę punktów satysfakcji: 892/1000, co nie udało się żadnemu innemu samochodowi. W rankingu marek Toyota zajęła drugie miejsce, niemal ex aequo z Hondą: średnia liczba punktów dla Toyoty to 847 (Honda: 848).

W amerykańskim rankingu JD Power 2010 opisującym niezawodność pojazdów nie starszych niż trzyletnie Toyota zajęła 6., a Lexus 4. miejsce na 37 badanych marek. Kryterium stanowiła liczba usterek na sto samochodów, przy czym nawet zwycięzca (Porsche) legitymował się wynikiem 110 usterek na sto aut, natomiast w Lexusie wartość ta wynosiła 115. Rok wcześniej Toyota całkowicie zdominowała ranking JD Power, wygrywając w pięciu kategoriach: małych SUV-ów (Highlander), dużych SUV-ów (Sequoia), pełnowymiarowych pick-upów (Tundra), średnich pick-upów (Tacoma) i kabrioletów (Solara). Lexus LS430 zwyciężył w kategorii „large premium car" (luksusowa limuzyna), a model SC430 pobił Porsche 911 w segmencie luksusowych samochodów sportowych. Najlepiej ocenionym samochodem ze wszystkich badanych został Lexus LS460.

Ranking niezawodności GTU

gtu-logoRanking GTU jest najbardziej precyzyjnym i bogatym zestawieniem danych o niezawodności samochodów w tym kraju. Opisuje każdy samochód w siedmiu kategoriach: zawieszenie, układ kierowniczy, układ hamulcowy, nadwozie, układ elektryczny, silnik i układ wydechowy. Każda z kategorii dzieli się jeszcze na pięć okresów: auta młodsze niż 3-letnie, 4- i 5-letnie, 6-7, 8-9 i starsze niż 9 lat. Dla danego samochodu podaje się odsetek egzemplarzy z usterkami wykrytymi podczas badania technicznego i przyrównuje się go do średniej w danej kategorii. Wyniki Toyoty w najnowszym rankingu GTU z 2009 r. mówią same za siebie. Oto oceniane modele:

  • Aygo: Wśród aut młodszych niż 3 lata w siedmiu kategoriach otrzymała wyniki znacznie poniżej średniej, w kategorii usterek nadwozia i układu kierowniczego wykryto 0,0% usterek.
  • Yaris: we wszystkich kategoriach i zakresach wyniki znacznie poniżej średniej – nawet trzykrotnie mniejsze niż przeciętna, zwłaszcza jeśli chodzi o karoserię, układ elektryczny, silnik i układ napędowy wśród aut starszych niż 9-letnie. Tylko w jednej kategorii przekroczono średnią: układ hamulcowy w autach mających 4-5 lat.
  • Corolla: we wszystkich z wyjątkiem jednej kategorii i we wszystkich niemal grupach wiekowych Corolla miała wyniki usterkowości niższe niż średnia. Tylko w kategorii układu hamulcowego (mniej niż 3 lata, 6-7 lat) odsetek aut z usterkami przekraczał średnią.
  • Prius: wszystkie wyniki znacząco poniżej średniej, w trzech kategoriach (układ wydechowy, zawieszenie, hamulce) osiągnięto zerowy poziom usterkowości.
  • Avensis: we wszystkich kategoriach i wszystkich zakresach wiekowych z wyjątkiem aut młodszych niż 3-letnie wyniki zdecydowanie poniżej średniej. Tylko wśród najmłodszych pojazdów zanotowano większą usterkowość w przypadku układu hamulcowego i elektrycznego.
  • RAV4: tylko jeden wynik na 35 ocenianych był wyższy od średniej: usterkowość układu elektrycznego w samochodach młodszych niż 3 lata. Reszta ocen klasyfikuje RAV4 w kategorii samochodu całkowicie niezawodnego.