• rss
  • Twitter
  • youtube
  • Facebook:
  • Google Plus:

Obserwuj nas:

4x4 technologia off-road

Samochody z napędem na 4 koła stanowią niezwykle ważny segment w gamie Toyoty – to m. in. dzięki doskonałym pojazdom terenowym Toyota wyrobiła sobie renomę w każdym zakątku świata, zwłaszcza w dziedzinie produkcji samochodów odpornych na najcięższe warunki (patrz Toyota Gibraltar).

off-roadOdkąd samochody terenowe trafiły do szerszej grupy odbiorców prywatnych, gust klientów bardzo się zmienił. Obecnie odbiorcy tego typu pojazdów dzielą się nad dwie grupy: pierwsi potrzebują samochodu niezniszczalnego i skutecznego, operującego w każdych warunkach. Oni wybiorą Land Cruisera J70 serii Heavy Duty, wyposażonego w dwa sztywne mosty napędowe i napęd dołączany ręcznie (najbardziej niezawodne rozwiązanie), nie oglądając się na to, czy taki samochód będzie mógł stabilnie jechać po asfalcie. Druga grupa potrzebuje samochodu, którym na co dzień jeździć będzie po ulicy, a w teren zjedzie tylko sporadycznie. Dla nich przygotowano liczne SUV-y i cywilne, luksusowe samochody terenowe takie jak Land Cruiser J150.

Aktualna generacja Land Cruisera jest najlepszym przykładem wykorzystania nowoczesnych technologii w jeździe terenowej, tak aby zmaksymalizować skuteczność samochodu w trudnych warunkach i wspomóc kierowcę w każdej sytuacji, a zarazem nie stracić dobrych własności drogowych.

Rama i centralny dyferencjał

Podstawą każdego samochodu terenowego jest solidna rama i z takiego rozwiązania korzysta też Land Cruiser. Warto zwrócić uwagę, że spód ramy został możliwie wyokrąglony, aby jej elementy prześlizgiwały się po przeszkodach terenowych, a nie powodowały zawiśnięcie. Zarówno z przodu, jak i z tyłu zrezygnowano już ze sztywnych tylnych mostów, które ograniczają własności drogowe i podnoszą masę. Zamiast tego mamy do czynienia z zaawansowanym zawieszeniem wielowahaczowym z przodu i z tyłu. Napęd realizowany jest dzięki dyferencjałowi typu Torsen, który stale rozdziela moc między obie osie w proporcji 40% P/60% T i nie ma możliwości rozłączenia napędu jednej osi. Dzięki temu podczas jazdy w zmiennych warunkach drogowych (np. wjazd na płat śniegu lub w dużą kałużę) samochód nie stanie się niestabilny, a dyferencjał Torsen inteligentnie rozdziela moment obrotowy między osie, płynnie zmieniając jej przepływ. W każdej chwili dyferencjał centralny można zablokować, wówczas moc jest rozdzielana równo między osie. Dodatkowo w ekstremalnych sytuacjach da się jeszcze zablokować tylny most.

KDSS

Jednym z układów wspomagających jazdę w terenie jest Kinetic Dynamic Suspension System. Dzięki niemu możliwe jest rozłączanie przedniego i tylnego stabilizatora, co zwiększa maksymalne wykrzyżowanie osi. Przy włączonym reduktorze KDSS uruchamia się samoczynnie, nie wymagając od kierowcy żadnej uwagi.

Multi-Terrain Select

M-TS to rozwinięcie dotychczas stosowanego systemu aktywnej kontroli trakcji A-TRC. System ten może pracować w czterech trybach: Mud & Sand (błoto i piach), Loose Rock (żwir), Mogul (muldy), Rock (skały). W zależności od wybranego ustawienia zmieniają się nastawienia układu ABS i kontroli trakcji. Przykładowo – w trybie jazdy po piachu elektronika pozwala na duży uślizg kół, ponieważ jest to konieczne do utrzymania trakcji. W ustawieniu Loose Rock dopuszczalny uślizg jest mniejszy, a buksujące koła są przyhamowywane. Jazda po muldach i skałach nie wymaga już dopuszczania do uślizgu kół, a zatem nacisk na przyhamowywanie kół tracących przyczepność (np. wiszących w powietrzu przy pokonywaniu szczególnie dużych wyrw) jest największy. Wówczas moment obrotowy trafia zawsze tam, gdzie powinien. MT-S to dowód na to, że układy bezpieczeństwa, takie jak kontrola trakcji i ESP, nie muszą wcale przeszkadzać w skutecznej jeździe terenowej.

Crawl Control

Samochody wyposażone w automatyczną skrzynię biegów mogą również posiadać system Crawl Control. Każdy, kto choć chwilę przejedzie się z włączonym Crawl Control, zauważy że ten system został zaprojektowany tak, aby maksymalnie ułatwić jazdę w terenie, a jego stosowanie wcale nie odbiera radości z jazdy poza drogami utwardzonymi. Crawl Control utrzymuje stałą, bardzo niską prędkość, niezależnie od nachylenia powierzchni, co umożliwia przejazd nawet przez najtrudniejsze przeszkody bez konieczności operowania pedałami. Kierowca skupia się wyłącznie na manewrowaniu pojazdem, a Crawl Control wspomaga go, zdejmując z niego obowiązek ciągłego przyhamowywania i dodawania gazu. Dzięki Crawl Control nawet niewprawny kierowca jest w stanie pokonać trudny teren.


W modelach niewyposażonych w Crawl Control montuje się układ kontroli zjazdu ze wzniesienia, pozwalający utrzymać stałą prędkość na stromiźnie oraz układ wspomagający ruszanie pod górę, dzięki któremu samochód nie stoczy się do tyłu.