• rss
  • Twitter
  • youtube
  • Facebook:
  • Google Plus:

Obserwuj nas:

Test: Toyota Land Cruiser J150

Komfortowy na drodze i nie do pokonania w terenie – taki jest Land Cruiser 150. Zobaczcie nasz test tego modelu.

1 LC 150 przod

Land Criuser robi wrażenie już w monecie gdy do niego wsiadamy. Najpierw stawiamy nogę na stopniu, dopiero później wspinamy się wręcz do kabiny. Niektórzy, jak wyczytaliśmy w internecie, korzystają nawet z specjalnych uchwytów na słupkach okien, ale nam ta historia wydaje się nieco naciągana i zupełnie niewygodna. Nie mniej jednak – gdy zasiądziemy w kabinie Land Cruisera, czujemy się przynajmniej jak w wysokim dostawczaku. Siedzimy wysoko, widzimy wszystko nad dachami samochodów osobowych, jednocześnie mamy wrażenie, że w trakcie jazdy zajmujemy cały pas – od krawędzi do krawędzi. No i masa – czujemy wyraźnie, że samochód waży blisko dwie i pół tony i tym samym wzbudza uzasadniony szacunek pośród innych kierowców aut osobowych.

Wnętrze
Testowany Land Cruiser J150 wyposażony był doskonale, takiego poziomu luksusu nie oferują często limuzyny. Skórzane, elektrycznie regulowane fotele, dwustrefowa klimatyzacja, system multimedialny z nawigacją, system kamer ułatwiających parkowanie i poruszanie się po terenie, a nawet lodówka – właściwie brakowało tylko masażu w fotelach.

1 LC 150 wnetrze

Deska rozdzielcza nie powala fantazyjnym designem . Jest jak przystało na auto terenowe – prosta i funkcjonalna. Trzeba jednak przyznać inżynierom Toyoty, że auto jest genialnie zmontowane – żadne plastiki nie trzeszczą zarówno podczas jazdy w terenie jak i po zwykłych drogach.

Miejsca we wnętrzu jest naprawdę sporo, każdy nawet bardzo wysoki kierowca, czy pasażer znajdzie dla siebie wystarczającą ilość miejsca. Auto w testowanej wersji jest 7-mio osobowe – w bagażniku ukryte są dwa dodatkowe (elektrycznie rozkładane) fotele. Nie zapewnią wam wielkiego komfortu, ale na krótkie trasy w zupełności wystarczą. Bagażnik przy pięciu osobach na pokładzie jest ogromny – 620 litrów pozwoli na bezproblemowe spakowanie bagaży na cały urlop. Oczywiście, gdy rozłożymy dodatkowe dwa fotele, pojemność bagażnika zostanie drastycznie zredukowana do nieco ponad 150 litrów. Wystarczy to, by zmieścić kilka teczek, czy tornistrów, ale już nawet większych zakupów z supermarketu nie zmieścimy.

1 LC 150 3 rzad siedzen

Kamery
Rozmiary Land Criusera powodują, że wszelkie manewry wykonywane nim zarówno w terenie, jak i ruchu miejskim są dosyć ryzykowne – naprawdę nietrudno zahaczyć o płotek czy inne drzewo parkując, czy też próbując przedrzeć się przez las. Land Cruisera wyposażono więc w przemyślny system kamer, za pomocą których możemy obserwować praktycznie całe otoczenie wokół samochodu.

1 LC 150 kamery1

Pierwsza z nich, umieszczona pod znaczkiem Toyoty pomaga nam w wyjeżdżaniu z zasłoniętych miejsc/uliczek. Wystarczy ją włączyć i na ekranie na środku deski widzimy co czai się z lewej i prawej strony samochodu. Genialne rozwiązanie, gdy wyjeżdżamy z bramy – zwłaszcza, że maska Land Cruisera jest naprawdę długa i metoda na powolne wysuwanie się na pas, żeby zobaczyć czy nikt nie jedzie jest w tym przypadku zupełnie nieskuteczna.

1 LC 150 kamery2

Dwie kolejne kamery, umieszczono w lusterkach. Pomagają nam obserwować lewą i prawą stronę samochodu – dzięki temu łatwiej jest i równo zaparkować i zobaczyć przeszkody niewidoczne z pozycji kierowcy (słupki, kamienie itd.). Kamera z tyłu auta w obecnych czasach wydaje się wręcz standardem i nie ma się nad nią co specjalnie rozwodzić – ułatwia parkowanie tyłem.

1 LC 150 kamery3

Prowadzenie

Tym razem Land Cruisera testowaliśmy głownie w mieście – był krótki wypad w teren, ale zabrakło czasu na przetestowanie wszystkich systemów w jakie J150 jest wyposażony. Następnym razem przygotujemy znacznie szerszą relację z jazd terenowych – na razie na temat możliwości terenowych Land Cruisera możemy powiedzieć tylko jedno, Land Cruiser jest nie do pokonania w terenie, żaden inny SUV nie wjedzie tak daleko jak Toyota.

W mieście głównym problemem z jazdą Land Cruiserem są jego gabaryty. O ile sama jazda nie sprawia większych problemów (w Polsce raczej nie mamy tak wąskich uliczek jak we Włoszech, Francji czy Chorwacji), o tyle parkowanie wymaga już dłuższego poszukiwania miejsca. Nawet na parkingach pod hipermarketami, raczej staramy się parkować tam gdzie są dwa wolne miejsca obok siebie. Nie chodzi o to, że Land Cruiser zajmie dwa miejsca – po prostu łatwiej jest wjechać no i później wyjść z auta.

1 LC 150 tyl

Zawieszenie Land Cruisera J150 jest stosunkowo miękkie – samochód silnie przechyla się pokonując zakręty, ale za to świetnie tłumi wszelkie nierówności naszych dróg. Niestraszne nam więc żadne wystające studzienki, wyrwy w asfalcie (jakie na pewno pojawią się po zimie) czy garby zwalniające. Przez każdą taką przeszkodę, Land Cruiser J150 przejeżdża zupełnie niewzruszony.

Kierownica kręci się bardzo lekko, dzięki temu wszelkie manewry możemy wykonywać praktycznie jedną ręką. Jednak w trakcie szybszej jazdy po szosach, samochód reaguje na ruchy kierownicą z drobnym opóźnieniem – to jednak efekt wysokiej masy i miękkiego zawieszenia. Nie możemy przecież oczekiwać od Land Cruisera, że będzie w prowadzeniu przypominał Aurisa.

Silnik
W testowanym Land Cruiserze zainstalowano silnik wysokoprężny o pojemności 3 litrów o mocy 190 KM. Zapewnia on wystarczające osiągi, jak na auto o tej wadze – nie spodziewajmy się jednak przyspieszeń godnych samochodu sportowego. Spalanie – w cyklu miejskim, z uwzględnieniem krótkiego wypadu w teren oscylowało w granicach 12,8 l/100km. Jak na auto o tej masie i 3-litrowym silnikiem nie wydaje się to zbyt wiele. W trasie spalanie Land Cruisera powinno spaść do rozsądnych 10 litrów.

1 LC 150 silnik

Silnik współpracuje z automatyczną, 5cio biegową skrzynią biegów. Automat wydaje się najlepszym rozwiązaniem dla tego modelu – sprawdza się zarówno w trakcie jazdy po normalnych drogach i jest niezastąpiony w terenie.

Zdolności terenowe
Samochód wyposażony jest w stały napęd na cztery koła, z możliwością blokady dyferencjałów oraz reduktorem. Dodatkowo, auto wyposażono w komputerowo sterowane tryby pracy ABS i ESP w wybranym rodzaju terenu (Multi-Terrain Select). System ten może pracować w czterech trybach: Mud & Sand (błoto i piach), Loose Rock (żwir), Mogul (muldy), Rock (skały). W zależności od wybranego ustawienia zmieniają się nastawienia układu ABS i kontroli trakcji. Przykładowo – w trybie jazdy po piachu elektronika pozwala na duży uślizg kół, ponieważ jest to konieczne do utrzymania trakcji.

1 LC 150 teren

Kolejnym systemem jest KDSS umożliwiający łatwiejsze pokonywanie nierówności (powiększające możliwy wykrzyż auta). Nie zapomniano także o Crawl Control - utrzymuje on stałą, niską prędkość, niezależnie od nachylenia powierzchni, co umożliwia przejazd nawet przez najtrudniejsze przeszkody bez konieczności operowania pedałami.

Podsumowanie
Land Cruiser J150 to świetne auto – przestronne, komfortowe i doskonale wyposażone. Potężne gabaryty nieco przeszkadzają w mieście, jednak wygląd Land Cruisera wzbudza wystarczający poziom szacunku pośród innych użytkowników drogi, że zmiana pasa, czy wyjazd z drogi podporządkowanej nie sprawia najczęściej żadnych problemów. Autem tym bez problemów wyjedziemy na wakacje, a także pociągniemy sporą przyczepę. No i na dodatek, Land Criuiser to prawdziwe auto terenowe – przejedziemy nim przez praktycznie każdy teren, a nie tylko po lekko dziurawej szutrowej drodze (jak ma to miejsce w przypadku większości SUVów).

Jedyną wadą Toyoty Land Cruiser J150, jaką znaleźliśmy jest cena – testowana wersja kosztuje blisko 300 000 złotych! Jak za tak wszechstronne i świetnie wyposażone auto, może wydawać się to niewiele, jednak i tak dla większości z nas Land Cruiser pozostanie w sferze marzeń.

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież