• rss
  • Twitter
  • youtube
  • Facebook:
  • Google Plus:

Obserwuj nas:

Test: Toyota RAV4 2.2 D-4D (150 KM)

Dla RAV4 mamy coś zupełnie specjalnego – pierwszy w Fan Klubie Toyoty test długodystansowy. Toyotą RAV4 pokonaliśmy blisko 2500 km.

RAV4 1

RAV4 to prekursor mody na lekko uterenowione samochody – podwyższone zawieszenie, komfortowe wnętrze i napęd na cztery koła to klasyczna recepta na auto klasy SUV. I dokładnie z tej recepty skorzystała Toyota przy konstrukcji RAV4.

Nasza ekipa spędziła z Toyotą RAV4 cały tydzień, pokonując w tym czasie blisko 2500 km – zarówno po polskich drogach, jak i czeskich i austriackich autostradach. Można więc powiedzieć, że poznaliśmy się Toyotą RAV4 bardzo dokładnie.

Nadwozie
Już na pierwszy rzut oka widać, że Toyota RAV4 to typowy SUV. Podwyższone zawieszenie umożliwia pokonywanie zarówno krawężników jak i niewielkich przeszkód terenowych. Klasyczny kształt przypominający auto terenowe wzbudza zaufanie – auto pozbawione jest jakiś optycznych fajerwerków. Już na pierwszy rzut oka widać, że Toyota RAV4 to auto solidne i godne zaufania. Umieszczone na tylnej klapie koło zapasowe sugeruje terenowe korzenie.

RAV4 2

Nie brak jednak nowoczesnych akcentów – kierunkowskazy umieszczono w lusterkach, mamy chromowany grill i otoczki wokół świateł przeciwmgielnych, aluminiowe felgi czy niewielki tylny spoiler. Nadwozie Toyoty RAV4 może się podobać – idealne połączenie poważnego auta terenowego z lekko frywolnym pojazdem miejskim.

RAV4 3

Wnętrze
Testowaliśmy doskonale wyposażoną wersję Premium z beżowym wnętrzem. Co za tym idzie, Toyota RAV4 wyposażona była w skórzaną tapicerkę, podgrzewane fotele oraz fotel kierowcy regulowany elektrycznie. Wnętrze utrzymane w beżowym kolorze wygląda naprawdę elegancko. Pod względem ergonomii nie można RAV4 również nic zarzucić – podobał nam się szczególnie podwójny schowek przy fotelu pasażera oraz obszerny schowek w podłokietniku.

RAV4 4

Toyota RAV4 to dosyć przestronne auto – pasażerowie zarówno z przodu, jak i z tyłu mają wystarczająca ilość miejsca na nogi jak i też nad głowami. Z tyłu miejsca jest sporo nawet jeżeli kierowca odsunie maksymalnie swój fotel.

Ciekawym rozwiązaniem zastosowanym w RAV4 są przesuwane tylne fotele – możemy regulować zarówno kąt pochylenia oparcia jak i przesuwać cały fotel do przodu i do tyłu. Dzięki temu możemy kosztem miejsca na nogi wygospodarować dodatkową przestrzeń w bagażniku. Fotele są dzielone (2/3), więc oba możemy ustawiać oddzielnie. Musimy jednak pamiętać, że po maksymalnym powiększeniu przestrzeni bagażowej, z tyłu praktycznie znika całe miejsce na nogi– możliwa jest więc podróż jedynie na bardzo krótkim dystansie. Nie mniej jednak, rozwiązanie jest bardzo praktyczne i pozwala dostosowywać wnętrze samochodu do aktualnych potrzeb.

RAV4 5

Bagażnik
Bagażnik jest dosyć spory (410 litrów przy maksymalnie odsuniętych fotelach) i o regularnym kształcie. Bez problemów zapakujemy się do niego w 4 osoby na wakacje. Oczywiście 410 litrów liczone jest do półki, po zwinięciu rolety zmieścimy znacznie więcej. Klapa bagażnika, jak w większości terenówek i SUVów otwiera się na bok, na prawą stronę – od lat czytamy spory czy jest to wygodne rozwiązanie, czy nie. Nam nie sprawiało żadnych problemów.

RAV4 6

Na klapie bagażnika umieszczono pełnowymiarowe koło zapasowe. Rozwiązanie bardzo przydatne i coraz rzadziej stosowane – dzięki temu nie zajmuje miejsca w bagażniku i jednocześnie mamy do niego łatwy dostęp. Przekonaliśmy się o tym już nieco ponad 100 km za Warszawą, kiedy to tuż za jedynym kawałkiem autostrady (1 km koło Piotrkowa) złapaliśmy gumę. I tutaj pojawił się drobny problem – o ile do koła zapasowego dostęp jest łatwy, o tyle do lewarka i klucza nadal trzeba wypakować część samochodu. Szkoda, że nie umieszczono tego w schowkach na klapie.

Osiągi i spalanie
Testowany egzemplarz RAV4 wyposażono w wysokoprężny silnik D-4D o pojemności 2,2 litra i mocy 150 KM. Trzeba przyznać, ze oferuje on zupełnie wystarczające osiągi – przyspieszenie od 0-100 km w 10,2 sekundy i prędkość maksymalną 190 km/h. Nie jest to oczywiście auto sportowe, ale osiągi są zupełnie wystarczające do bezpiecznej jazdy i bezproblemowego wyprzedzania ciężarówek (co na naszych drogach zdarza się bardzo często).

Spalanie według danych fabrycznych powinno w trasie wynosić około 6l/100 km. Nam nie udało się uzyskać tak świetnych wyników. Praktycznie cała trasa jaką jechaliśmy przebiegała po autostradach, gdzie trzymaliśmy się prędkości około 140 km/h. Przy takich warunkach średnie spalanie na trasie Warszawa-Linz wyniosło 8,5l/100 km. Jednak już w trakcie jazdy po zwykłych drogach, dużo wolniej niż na autostradach, spalanie spadło do 8,1l/100 km.

Właściwości jezdne
RAV4 sprawdziliśmy zarówno na autostradach, drogach lokalnych, niewielkim terenie i śniegu i wszędzie Toyota dawała sobie świetnie radę. Jazda po utwardzonych drogach przypomina kierowanie limuzyną, RAV4 ma w sobie więcej z auta osobowego niż terenowego. Zawieszenie doskonale wybiera wszelkie nierówności, jednocześnie prowadzenie jest precyzyjne. Musimy jednak uważać na boczne podmuchy wiatru – spora powierzchnia boczna powoduje, że RAV4 jest wrażliwy na takie podmuchy.RAV4 7

Jeżeli chodzi o napęd 4x4 – idealnie sprawdza się w lekkim terenie, auto bezproblemowo przebija się przez śnieg, doskonale daje sobie radę w warunkach obniżonej przyczepności. Napęd 4x4 włącza się automatycznie, możemy jednak włączyć go manualnie i zablokować. Jednak po włączeniu manualnym (za pomocą przycisku) blokada napędu 4x4 wyłączy się automatycznie po przekroczeniu prędkości 40 km/h. Włączamy ją właściwie wyłącznie w naprawdę trudnych warunkach.

RAV4 8

Wyposażenie
Toyota RAV4 w wersji Premium wyposażona jest doskonale. O skórzanej tapicerce, ogrzewanych fotelach i elektrycznym sterowaniu fotela kierowcy już wspominaliśmy. Dodatkowo, testowany RAV4 wyposażony był w tempomat (bardzo przydatny podczas jazdy po autostradzie) oraz zestaw multimedialny z nawigacją.

RAV4 9

Auto wyposażone było w starą wersję systemu multimedialnego, nowsze modele będą już sprzedawane z aktualnym modelem Toyota Touch (od kwietnia 2012). Do systemu multimedialnego mamy właściwie tylko jedno zastrzeżenie – brak wejścia USB umożliwiającego podłączenie pendrive'a. System posiada jedynie wejście AUX (minijack) gdzie możemy podłączyć odtwarzacz MP3. Możemy także podłączyć nasz telefon za pomocą Bluetooth i tym sposobem odtwarzać muzykę z telefonu.

W opcjonalnym wyposażeniu RAV4 znajdziemy między innymi relingi dachowe, stopnie boczne czy osłony zderzaków.

Cena
Testowana wersja: Toyota RAV4 2.2 D-4D (150 KM) w wersji wyposażenia Premium kosztuje 143 900 PLN. To dosyć sporo, zwłaszcza przy obecnych cenach oleju napędowego. Wybierając RAV4, warto zastanowić się nad wersją Toyota RAV4 2.0 Valvematic – w wersji Premium kosztuje 118 300 PLN – spalanie będzie wyższe o jakieś 2l/100 km, jednak ta wersja jest wyraźnie tańsza.

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież