• rss
  • Twitter
  • youtube
  • Facebook:
  • Google Plus:

Obserwuj nas:

Pierwszy test w Polsce: Toyota Hilux 3.0D-4D 4x4 AT

Pick-up w Polsce to jedyny rozsądny sposób na ograniczenie kosztów użytkowania samochodu w firmie. Czy Hilux sprawdzi się jako osobówka?

Hilux1

Toyota Hilux to jeden z najpopularniejszych samochodów typu pick-up na świcie. To, że jest niezniszczalna udowodniono w jednym z odcinków Top Gear'a. Jednak nawet ten brytyjski program kabaretowo-motoryzacyjny nie jest takim autorytetem, jak użytkownicy milionów Hiluxów jeżdżących cały czas po Bliskim Wschodzie, Afryce, Ameryce Południowej czy też w USA. Gdziekolwiek pojedziecie na świecie, w miejsce gdzie samochody używane są do pracy a nie przyjemności tam na pewno zobaczycie Hiluxy. W Afryce jest to zdecydowanie najpopularniejszy pick-up, służący zarówno do przewozu osób, bydła, towarów a także jako słynne „technicale" – bazy do montażu CKMów dla lokalnych rebeliantów. Hiluxy zobaczycie na skutej mrozem północy, a także w skąpanych słońcem polach naftowych Teksasu czy Kalifornii. Uniwersalny samochód dla każdych warunków klimatycznych i terenowych.

W Polsce jednak pick-up'y nie są w większości wykorzystywane do celów w jakich zostały stworzone. Ponieważ obecnie wyłącznie od pick-up'ów można odliczyć VAT (zarówno przy zakupie, jak i od paliwa i kosztów eksploatacji), przez większość użytkowników Hilux będzie traktowany jako zwykły samochód osobowy. Szkoda, bo jego prawdziwe przeznaczenie to ciężka praca w trudnych warunkach.

Wnętrze

Testowana wersja jest doskonale wyposażona – ma zarówno skórzane fotele, jak i automatyczną klimatyzację, czy nawigację. Nie można zaprzeczyć – takiego wyposażenia nie znajdziemy w części samochodów osobowych.

Samo wnętrze jest jednak wyraźnie spartańskie – surowe plastiki są dobrze spasowane, jednak całe wnętrze wyraźnie pokazuje nam, że mamy do czynienia z autem użytkowym, a nie luksusowym samochodem osobowym.

hilux2

Wygląd deski rozdzielczej nieco urozmaicono korzystając z pomalowanego na srebrno plastiku w centralnej jej części – tak wyglądają okolice kratek wentylacyjnych oraz systemu multimedialnego Toyota Touch.

We wnętrzu zastosowano nowe zegary w technice Optitron. Jednak najważniejszą innowacją jest możliwość zamówienia systemu multimedialnego Toyota Touch. System ma 6cio calowy wyświetlacz, radio, odtwarzacz mp3 oraz możliwość połączenia z telefonem za pomocą Bluetooth. Dostępna jest także kamera cofania – co przy samochodzie o tym rozmiarze eksploatowanym w mieście wydaje się wyposażeniem wręcz niezbędnym. Toyota Touch pojawia się w Hiluxie w standardowym wyposażeniu od wersji SR. Możliwe jest także rozbudowanie systemu do wersji Toyota Touch & Go – wtedy w naszym samochodzie pojawi się także nawigacja. Trzeba przyznać, że nam nawigacja Toyoty przypadła do gustu. Jest dosyć aktualna, czego nie można powiedzieć o nawigacjach instalowanych w innych markach – uwzględnia na przykład trasę S8 w Warszawie.

hilux3

Testowany Hilux wyposażony był w podwójną kabinę, bez problemu więc pomieści się w nim 5 osób. Miejsca zarówno z tyłu jak i z przodu jest wystarczająco, jeżeli więc wybierzecie się nawet w dłuższą podróż nie będzie ona uciążliwa.

hilux5

hilux6

Facelifting z zewnątrz

Z zewnątrz auto zmieniło się niewiele – mamy nowy przód, inne światła oraz zmodyfikowany grill. Sylwetka pozostała bez zmian, zmieniono także tylne światła. Trzeba przyznać, że zmiany mimo iż kosmetyczne, nadały Hiluxowi nieco świeżości. Samochód wygląda znacznie bardziej atrakcyjnie, niż poprzednik.

Teren

W terenie Hilux nie ma sobie równych, bez problemów pokonuje zarówno przeszkody wodne jak i strome wzniesienia. Krótki nawis z przodu umożliwia łatwe podjeżdżanie nawet pod wyjątkowo strome górki. Wysokie zawieszenie pomaga w pokonywaniu wszelkiego rodzaju wertepów.

hilux4

Napęd 4x4 zastosowany w Hiluxie bez problemów radzi sobie z trudnym terenem – my sprawdzaliśmy Hiluxa na piasku i nawet przez chwilę nie było obawy zakopania się. Rodzaje napędów przełączamy mechanicznie – mamy do wyboru napęd na tył, na cztery koła oraz na cztery koła z reduktorem. Zastosowana automatyczna skrzynia biegów bardzo pomaga w terenie – mamy pewność, że nie spalimy sprzęgła.

Zwykłe drogi

Tutaj najbardziej czujemy, że jeździmy samochodem typowo użytkowym – gdy auto jest nieobciążone, tylne zawieszenie podskakuje silnie na dziurach. Taka niestety jest charakterystyka samochodu przystosowanego do pracy i przewożenia ciężarów. Poza tą niedogodnością, Hilux prowadzi się pewnie a silnik 3.0 D-4D zapewnia wystarczające osiągi do sprawnej jazdy. Tak naprawdę, jedyną niedogodnością związaną z jeżdżeniem Hiluxem są jego wymiary i tym samym problemy ze znalezieniem odpowiedniego miejsca do parkowania.

Praktyczność

Pod względem praktyczności, jeżeli chcemy korzystać z Hiluxa jako auta osobowego problemy będziemy mieli wyłącznie z bagażnikiem – otwarta paka nie sprawdza się zupełnie przy przewozie walizek na wakacje, czy innych przedmiotów wrażliwych na warunki pogodowe, bądź kradzież. Rozwiązaniem są różnego rodzaju zabudowy, jakie możemy dodatkowo zakupić. Są to zarówno rolety zabezpieczające bagaż, jak i pełne nadbudówki oferujące zarówno zabezpieczenie bagażu jak i zdecydowanie powiększenie przestrzeni ładunkowej. Znajdziemy je zarówno w ofercie akcesoriów Toyoty jak i w sprzedaży niezależnych producentów.

Podsumowanie

Toyota Hilux to świetny wybór dla osób posiadających firmę i pragnących odpisać VAT. Przyda się zwłaszcza w firmach budowlanych, gdzie często konieczny jest przejazd po nieutwardzonym terenie budowy. Hilux w wersji 4x4 to niezwykle sprawny w terenie samochód, wystarczająco jednocześnie komfortowy do podróży dla czterech osób.

Spalanie, w cyklu typowo miejskim z uwzględnieniem warszawskich korków i krótkiej trasy off-road oscylowało w granicach 11 litrów na 100 km. W trasie możliwym wydaje się osiągniecie spalania rzędu 10 litrów na 100km – to nie mało, jeżeli uwzględnimy obecne ceny oleju napędowego. Do Hiluxa rozsądnym więc silnikiem wydaje się więc nieco mniejszy i słabszy 2.5 D-4D z manualną skrzynią biegów – nie dosyć, że auto jest tańsze, to będzie także mniej spalało. Oczywiście, pamiętajmy, że w przypadku Hiluxa możemy odpisać cały VAT od paliwa – ceny ropy będą więc dla nas znacznie bardziej atrakcyjne.

Z zewnątrz

Wnętrze

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież