• rss
  • Twitter
  • youtube
  • Facebook:
  • Google Plus:

Obserwuj nas:

Z silnikiem Toyoty: Lotus Elise

Mały, niepraktyczny i szybki – taki jest Lotus Elise z silnikiem 1.6 Toyoty. Udało nam się pojeździć chwilę tym szalonym autem.

elise1

Gdy widzicie przed sobą Lotusa Elise, aż nie możecie uwierzyć, jak niski może być samochód osobowy. Wydaje się, że nie ma szans nawet do niego wsiąść. I rzeczywiście, nie jest to łatwe – wysoki i szeroki próg połączony z niewielkim otworem na drzwi powoduje, że najlepiej poradzi sobie wyćwiczony człowiek guma. Nam, zwykłym zjadaczom chleba przyda się chwila ćwiczeń w zaciszu parkingu – nie radzimy wysiadać od razu w centrum miasta, bo możemy zniszczyć swój długo budowany wizerunek.

Spartańskie wnętrze

Gdy już zasiądziemy we wnętrzu Elise CR (skrót od Club Racer) zobaczymy jak spartańskie jest to auto. Lotus chwali się, że jest to wersja odelżona o blisko 25 kg – nie znajdziemy we wnętrzu więc radia, klimatyzacji, centralnego zamka, czy nawet dywaników. Za to mamy dwa kubełkowe fotele, lekko wyściełane pianką (bez możliwości regulacji kąta pochylenia). Tylko fotel kierowcy jest przesuwany, pasażera pozostaje w jednej pozycji.

elise3

Wsiadamy więc do lekkiej aluminiowej wanny, z zewnątrz pokrytej plastikowym poszyciem. W ramach walki z masą, zrezygnowano także z wszelkich wygłuszeń. Jadąc słyszymy więc każdy, nawet najmniejszy kamyczek uderzający o podwozie. We wnętrzu znajdziemy obrotomierz i prędkościomierz oraz bardzo uproszczony komputer – pokazujący właściwie jedynie dzienny przebieg. Z jakiegoś powodu zrezygnowano z pokazywania danych dotyczących spalania. Dodatkowo, na obrotomierzu mamy 3 czerwone lampki – zapalają się kolejno, gdy zbliżamy się do momentu zmiany biegu. Gdy zapali się trzecia czerwona lampka – powinniśmy zmienić bieg, bo zaraz dojdziemy do odcięcia.

Silnik z Aurisa

Lotus Elise wyposażony jest w popularną jednostkę napędową 1.6 produkcji Toyoty – taka samą jaką znajdziemy w zwykłym Aurisie. Lekko stuningowana przez Lotusa jednostka osiąga 136 KM – nie jest to wiele więcej niż w Aurisie. Silnik połączono z kołami za pomocą sześciostopniowej, manualnej skrzyni biegów. Skrzynia jest dosyć krótka, więc trochę często przyjdzie nam sięgać do eleganckiej, aluminiowej gałki zmiany biegów. Cały samochód jest typowo sportowo sztywny, sprzęgło chodzi dosyć ciężko, podobnie skrzynia biegów.

elise5

Dzięki niewielkiej masie, Elise jest wyjątkowo szybki – silnik Toyoty, niby jedynie o pojemności 1.6 litra umożliwia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w jedyne 6.5 sekundy (Auris z tym samym silnikiem potrzebuje 10 sekund – cóż, masa robi swoje).

Prowadzenie jak wyścigówki

Największe wrażenie jednak robi prowadzenie się Lotusa Elise – na suchym wszystkie zakręty pokonuje jak przyklejony, wydaje się, że wręcz wbrew prawom fizyki. Ale Elise potrafi być naprawdę kapryśny (jak na sportowe auto przystało) – utrata przyczepności jest bardzo gwałtowna i najczęściej kończy się piruetem. Jeżeli nie jeździcie aktualnie po pustym torze wyścigowym, zdecydowanie odradzamy wyłączanie systemów ESP i kontroli trakcji.elise4

Układ kierowniczy jest bezpośredni i bez wspomagania. Nawet lekkie ruchy kierownicą, czujemy od razu na drodze – auto skręca momentalnie i prowadzi się pewnie (oczywiście, o ile nie przekroczymy granic jego możliwości). Brak wspomagania odczuwalny jest przede wszystkim przy parkowaniu, ale także przy pokonywaniu ciasnego slalomu – wtedy naprawdę będziemy się musieli nakręcić kierownicą.

elise2

Samochód bez problemów rozpędza się do ponad 200 km/h – przy prędkościach ponad 100 km/h bardzo wyraźnie słyszymy powietrze opływające Elise. Specjalnie ukształtowane nadwozie, dyfuzor, spojler i kanały powietrzne generują sporą siłę docisku, dzięki której możemy z większą prędkością pokonywać szybkie łuki.

Lotus Elise to typowe, bezkompromisowe auto sportowe. Cena, mimo że kosmiczna (160 tyś złotych) to niewiele jak za taką dawkę emocji. Zdecydowanie Elise to najlepszy stosunek emocji do ceny, jaki można kupić w naszym kraju. A zastosowanie silnika Toyoty gwarantuje, że Elise będzie bezawaryjnym i całkiem tanim w eksploatacji autem.

Podstawowe dane techniczne:

0-100 km/h (s) 6.5
0-160 km/h (s) 18.6
Prędkość maksymalna (km/h) 204
Moc maksymalna 136KM przy 6800 obr/min
Maks. moment obrotowy 165Nm przy 4500 obr/min
Położenie skrzyni - bieg pierwszy 3.538:1
II 1.913:1
III 1.310:1
IV 0.971:1
V 0.818:1
VI 0.700:1
Wsteczny 3.333:1
Przełożenie główne 4.294:1
Masa pojazdu (kg) 852
Dystrybucja wagi 39:61
Zużycie paliwa (l/100 km)) - tryb miejski 8.3
Zużycie paliwa (l/100 km) - tryb pozamiejski 5.0
Zużycie paliwa (l/100 km) - cykl mieszany 6.3

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież