• rss
  • Twitter
  • youtube
  • Facebook:
  • Google Plus:

Obserwuj nas:

S800

S800

Każda historia gdzieś ma swój początek. W przypadku Toyoty i jej najbardziej kultowych modeli takim początkiem jest S800 – pierwszy sportowy model w gamie producenta.

Jak na Japonię wczesnych lat 60., był to pojazd niezwykle ekstrawagancki. Większość producentów japońskich skupiała się na mikrosamochodach z kategorii kei-cars, których pojemność silnika ograniczona była przepisami do 360 cm3. Zatem S800 ze swoim 0,8-litrowym silnikiem zaliczała się już do całkiem dużych pojazdów.

Prototyp S800 pokazano w Tokio w roku 1962, jednak produkcję rozpoczęto trzy lata później. Głównym konkurentem był roadster Hondy – S600, jednak miał on mniejszy silnik.
Napęd przenoszony był na tylne koła z dwucylindrowego, chłodzonego powietrzem silnika bokser o pojemności 0,8 l. Toyota S800 rozwijała moc 45 KM, a zasilanie w paliwo zapewniały dwa gaźniki – po jednym na każdy cylinder! S800 był także jednym z pierwszych na świecie samochodów z nadwoziem typu targa (choć tej nazwy jeszcze wówczas nie stosowano). To nadwozie, w którym można zdejmować elementy dachu, tworząc „prawie-kabrioleta”. Zdejmowane panele dachowe mieściły się w bagażniku.

Roadster S800 był zdolny rozpędzić się do 160 km/h, a nawet utrzymywać tę prędkość. W osiągnięciu tego wyniku pomagał bardzo niski opór powietrza. Linię S800 zaprojektował Tatsuo Hasegawa – jeden z głównych inżynierów Toyoty, projektant takich modeli jak Corolla, Crown, Celica i Carina. Drugim czynnikiem odpowiedzialnym za świetne osiągi była rewelacyjnie niska masa – gotowy do jazdy samochód ważył 580 kg, a do jego produkcji używano paneli z aluminium, co wówczas było nowością.

W sumie powstało 3131 egzemplarzy S800. Auto nigdy nie trafiło na chłonny rynek amerykański. Mimo że produkowano je z przeznaczeniem na japoński rynek wewnętrzny (JDM), seria około 300 egzemplarzy opuściła fabrykę z kierownicą po lewej stronie. Wszystko z powodu wyspy Okinawa, przez długi czas okupowanej przez Amerykanów. Do 1978 panował tam ruch prawostronny. Ciekawostką jest, że w 1966 r. Toyota S800 zdobyła trzy pierwsze miejsca w wyścigach Japan GP – jej zużycie paliwa było tak małe, że jeden zbiornik wystarczał na cały wyścig, podczas kiedy mocniejsze pojazdy – Triumphy i Datsuny – musiały zatrzymywać się na tankowanie.

Do naszych czasów dotrwało ok. 300 sztuk S800. Oferty sprzedaży tego pojazdu pojawiają się niezwykle rzadko, stąd trudno jest oszacować wartość pojedynczego egzemplarza, jednak cena powyżej 100 tys. dolarów za idealnie zachowany pojazd nie powinna dziwić.

Opinie użytkowników (0)

Skomentuj

Komentujesz jako Gość.

Anuluj Wysyłam komentarz...