• rss
  • Twitter
  • youtube
  • Facebook:
  • Google Plus:

Obserwuj nas:

Land Cruiser

Wszechstronność i odporność tego modelu na ekstremalne warunki nie ma sobie równych. W każdym, nawet najbardziej oddalonym od cywilizacji zakątku świata zawsze znajdzie się jakiś (najczęściej wiekowy) Land Cruiser, który od wielu lat dzielnie służy jako pojazd do wszystkiego.

Na całym świecie Land Cruisery wykorzystywane są jako pojazdy policyjne, wojskowe, ambulanse, lekkie ciężarówki, a nawet „autobusy” zdolne pokonać najgorsze bezdroża. W dodatku w roku 2011 Land Cruiser będzie obchodził swoją już 60. rocznicę istnienia.

Toyota BJ Jeep - 1951

Toyota BJ Jeep - 1951

Historia Land Cruisera zaczyna się w roku 1951 wraz z samochodem Toyota BJ Jeep. Był to luźno bazujący na oryginalnym Willysie pojazd terenowy z nadwoziem otwartym i 6-cylindrowym silnikiem rzędowym, wykorzystywany przez japońską policję i wojsko jako wóz patrolowy. Nazwa Land Cruiser pojawiła się dopiero trzy lata później jako odpowiedź na brytyjskiego Land Rovera. Było to następstwem wprowadzenia Toyoty BJ w wersji dostępnej dla klientów indywidualnych.

Land Cruiser - 1955

Land Cruiser FJ20 - 1955

Pierwszy „prawdziwy” Land Cruiser to seria FJ20 z lat 1955- 1960. Był to pojazd o znacznie bardziej cywilnym charakterze, jednak wciąż wykorzystujący, stary, wojskowy silnik, zawieszenie na resorach piórowych i skrzynię biegów bez reduktora z synchronizowanym biegiem III i IV. W 1958 doczekał się mało popularnej wersji Station Wagon (osobowe, zamknięte kombi) – w tamtych latach odbiorcy indywidualni nie byli zainteresowani takimi samochodami. Przy okazji tego modelu wprowadzono również jednolity system oznaczeń, który obowiązuje do dziś. Pierwsza litera lub dwie litery to kod wersji silnikowej, później następuje litera „J” (model Land Cruiser), a następnie cyfrowe oznaczenie nadwozia.

Sukces przyszedł wraz z prezentacją modelu FJ40 w roku 1961. Zmiany zewnętrzne były nieznaczne, ale wprowadzono wiele udoskonaleń, dzięki którym Land Cruiser stał się najchętniej kupowanym modelem Toyoty w USA. W Brazylii produkowano go jako Bandeirante bez większych zmian aż do roku 2001, natomiast na większości rynków światowych został w 1984 r. zastąpiony przez model J70, który pozostaje w produkcji do dziś.

Land Cruiser - 1967

Land Cruiser FJ55 - 1967

Bardzo ważną datą w historii Land Cruisera jest rok 1967. W USA rozpoczęto wówczas sprzedaż 5-drzwiowej serii J55, która zastąpiła „długą” wersję FJ45. Był to pierwszy znak, że klienci indywidualni są zainteresowani dużym samochodem terenowym, mogącym wieźć 5 i więcej osób we względnie komfortowych warunkach. Od tej pory datuje się rozdzielenie modelu Land Cruiser na dwie linie: bardziej roboczych wersji terenowych i dużych, osobowych pojazdów ewoluujących w kierunku dzisiejszych SUV-ów.

Land Cruiser - 1984

Land Cruiser J70 - 1984

Wspomniany już model J70 pojawił się w roku 1984 i ugruntował pozycję Toyoty Land Cruiser jako samochodu zdolnego operować w każdych warunkach. Oferowano kilka wersji nadwozia: trzydrzwiowe z krótkim, średnim i długim rozstawem osi, pięciodrzwiowe, pick-upa i nadwozie uniwersalne pod zabudowę specjalistyczną (pojazd pożarniczy, pomoc drogowa, opancerzona więźniarka). Do napędu wykorzystywano mnóstwo silników: od słabowitego wolnossącego diesla 2.4 do obecnie stosowanego 4.2 serii Heavy Duty, aż do supernowoczesnego V8 D-4D oferowanego w Australii. Więcej o Land Cruiserze J70 czytajcie w dziale „Toyota Gibraltar”.
Odpowiednikiem J70 w kategorii „dużych” Land Cruiserów był model HJ60/FJ60 (1981-1990). Tu nie było mowy już o małych pojemnościach skokowych – najmniejszy silnik miał wprawdzie „tylko” 3,4 l, ale bardziej popularne były wersje 4-litrowe. Pojawiła się także automatyczna skrzynia biegów i klimatyzacja.

Kolejna seria to „mały” Land Cruiser J90 i „duży” J80. Popularna w Polsce „dziewięćdziesiątka” była sprzedawana z trzylitrowym dieslem 3.0 TD lub benzynowym silnikiem 3.4 V6 i miała już stały napęd na cztery koła, w przeciwieństwie do wszystkich swoich poprzedników. Podobnie J80, tyle że tutaj najmniejszym silnikiem był 4.2 TD, ale często spotykało się także odmiany z rzędową „szóstką” 4.5, bardzo popularne na Bliskim Wschodzie.

Land Cruiser - 2008

Land Cruiser V8 (J200) - 2008

Amerykanie nie doczekali się na swoim rynku Land Cruisera J90, natomiast model J80 mogli kupić tylko przez dwa lata (1995-1997) oraz jako Lexusa LX. Model J90 produkowano w latach 1996-2002, a J80 – 1990-1998 (z wyjątkiem Wenezueli, gdzie pod nazwą Autana wytwarzano go do 2008 r.).
Kolejna zmiana modelu dla „dużych” Land Cruiserów wiązała się z wprowadzeniem silnika V8 o pojemności 4,6 l. Model nazwany J100 był już pełnowymiarowym (tzn. ogromnym) SUV-em, ale nie stracił nic ze swoich własności off-roadowych. Również jego następca, J200 (od 2008 r.), mimo charakteru superluksusowej limuzyny, także chętnie używany jest w terenie, gdzie okazuje się naprawdę niepokonany.

Seria „mniejszych” Land Cruiserów wraz z premierą modelu J120 w 2003 r. zaczęła coraz bardziej upodabniać się do swoich większych braci. Większość samochodów sprzedawano z trzylitrowym dieslem D-4D, a wersja trzydrzwiowa zaczęła odgrywać coraz mniejszą rolę na rynku europejskim, z wyjątkiem krajów śródziemnomorskich, gdzie nadal cieszy się dużym zainteresowaniem. W 2009 r. J120 doczekał się następcy: luksusowego J150, który nie musi się już niczego wstydzić w stosunku do największego modelu J200, a różnica między „dużym” i „małym” Land Cruiserem niemal się zatarła. Stały napęd na cztery koła, mocna rama, zaawansowane układy wspomagające jazdę w terenie, a to wszystko połączone z doskonałym zachowaniem na szosie – takie są aktualne Land Cruisery. Do pierwotnych zastosowań „oddelegowano” starą serię J70 i pick-upa Hilux.

 

Zobacz także: 60 lat Land Cruisera

 

Galeria

Opinie użytkowników (0)

Skomentuj

Komentujesz jako Gość.

Anuluj Wysyłam komentarz...