• rss
  • Twitter
  • youtube
  • Facebook:
  • Google Plus:

Obserwuj nas:

Crown

Aż trudno uwierzyć, że ten praktycznie nieznany u nas model Toyoty jest jednym z najważniejszych samochodów w gamie, który doczekał się już trzynastu generacji i pozostaje nieprzerwanie w produkcji od roku 1955 – oczywiście wspólna dla trzynastu pokoleń Crowna jest tylko nazwa.

Toyoped Crown 1957

Toyopet Crown (1955)

Z początku Crown nie był nawet Toyotą. Sprzedawano go pod marką Toyopet i był to pierwszy samochód japoński oferowany w Stanach Zjednoczonych. Wprowadzenie go na rynek w roku 1957 zakończyło się kompletną klęską. Dwa Toyopety Crown miały przejechać Stany Zjednoczone ze wschodu na zachód, ale nie były w stanie dotoczyć się nawet do Kalifornii i skończyły swój żywot niedaleko pustynnego miasteczka Las Vegas. Silnik o pojemności 1,5 l nie był w stanie nadać Crownowi dynamiki, jaką osiągały ówczesne auta amerykańskie, a jego nadwozie było ciężkie i zbudowane na podwoziu bliższym autom użytkowym.

Toyopet Crown był budowany z tą samą myślą, która przyświecała konstruktorom pojazdu Wołga-GAZ 21. Japończykom potrzebny był samochód pojemny, mogący jeździć po bardzo złych drogach (w latach 50. szlaki asfaltowe stanowiły w Japonii ewenement), z podwoziem o nieskończonej wytrzymałości i bardzo dużym prześwicie. O mocy silnika i prowadzeniu nikt nie myślał. Ze sprowadzonych ok. 300 sztuk Crownów do USA sprzedało się... sześć. W 1960 Toyota na dwa lata wycofała się z amerykańskiego rynku.

Toyota Crown 1962

Toyota Crown S40 (1962)

Druga generacja Crowna z 1962 r. stanowiła nieprawdopodobny skok naprzód. Bardzo uważnie przestudiowano powody porażki rynkowej i zaproponowano samochód ładniejszy, z mocniejszymi silnikami i o bardziej osobowym charakterze. Za dopłatą można było otrzymać rzędowy silnik 6-cylindrowy i dwubiegową skrzynię automatyczną Toyoglide.

Kolejna wersja była produkowana w latach 1967-1971 i stanowiła rozwinięcie poprzedniego modelu. Aż do wczesnych lat 80. Crowna oferowano w Europie, jednak sprzedaż była marginalna. Ciekawostkę stanowi zachowany w południowej Polsce egzemplarz Crowna trzeciej generacji.

Toyota Crown 1971

Toyota Crown S70 "Kujira" (1971)

Zupełnie zmieniony wygląd charakteryzował model z lat 1971-1974. Za sprawą swojej niekonwencjonalnej stylizacji przedniej części nadwozia, w Japonii zyskał on przydomek „kujira”, czyli potwór morski. Piąta generacja nie wyróżniała się niczym szczególnym, natomiast warto wspomnieć o jej następczyni – Toyocie Crown S110 z lat 1979-1983. Był to ostatni model dostępny w Europie, ale nie sprzedawany już w USA, gdzie zastąpiła go Toyota Cressida. Od tego czasu kolejne generacje Crowna – a było ich już siedem – oferowane są tylko w Japonii, Chinach, Singapurze i innych krajach Dalekiego Wschodu.

Crown w najrozmaitszych odmianach jest podstawą wszelkich flot samochodowych w Japonii. Wystarczy wziąć dowolne zdjęcie z ulicy Tokio – z pewnością w kadrze znalazł się jakiś Crown, ponieważ jest to najpopularniejsza w japońskich miastach taksówka. W specjalnie dostosowanej dla taksówkarzy wersji Crown Comfort jest produkowany bez żadnych zmian technologicznych od 15 lat. Uproszczona do maksimum konstrukcja i wolnossące silniki Diesla lub z fabryczną instalacją LPG dają gwarancję wieloletniej eksploatacji bez większych niespodzianek. Crownami jeździ policja, są także wykorzystywane jako karawany i karetki pogotowia.

Toyota nigdy nie zdecydowała się na odejście od klasycznego układu napędowego. Silnik umieszczony z przodu napędza tylne koła, co cenią sobie konserwatywni nabywcy flotowi. Pod maskę Crowna trafiła większość legendarnych silników Toyoty: 5M-GE, 7M-GE, 1UZ (4.0 V8 z Lexusa LS400), 1JZ-GTE (2.5 turbo z Supry III) i inne. Oczywiście zgodnie z obecnymi trendami Crown dostępny jest także w wersji hybrydowej. Najnowsza generacja, produkowana od roku 2008 ma największy rozstaw osi ze wszystkich dotychczasowych odmian, a napędzają ją tylko silniki V6 i V8. Jej wyposażenie obejmuje elementy zupełnie nieznane na rynku europejskim i amerykańskim. Więcej o tym modelu czytajcie w dziale „Toyota na świecie”.

Opinie użytkowników (0)

Skomentuj

Komentujesz jako Gość.

Anuluj Wysyłam komentarz...