• rss
  • Twitter
  • youtube
  • Facebook:
  • Google Plus:

Obserwuj nas:

AA

AA

Kiedy w 1987 r. firma Toyota obchodziła swoje 50-lecie, prowadzono zakrojone na szeroką skalę poszukiwania pierwszego seryjnie produkowanego modelu – Toyoty AA (znanej jeszcze pod marką Toyoda).

Niestety, nie przyniosły one żadnego rezultatu i wiele wskazywało na to, że żaden z 1400 wyprodukowanych egzemplarzy nie zachował się do czasów współczesnych. W końcu, aby dopełnić swoich muzealnych zbiorów, Toyota zdecydowała się na stworzenie idealnej rekonstrukcji typu AA, której oczywiście dokonano z pełną pieczołowitością, jednak oryginał to oryginał i nic go nie zastąpi.

Pierwsze osobowe auto Toyoty produkowano w latach 1936-1943 i było ono zarazem jednym z nielicznych produkowanych seryjnie przed wojną japońskich samochodów. Napęd pochodził z 3,3-litrowego, rzędowego silnika o 6 cylindrach, osiągającego moc 62 KM. Nie wiadomo dokładnie ile wyprodukowano egzemplarzy z kierownicą po lewej, a ile po prawej stronie, jednak wiadomo że pewna liczba Toyot AA służyła w armii japońskiej podczas wojny japońsko-chińskiej w latach 1937-1945 i w czasie pogranicznych walk japońsko-radzieckich w latach 1938-1939. W 1941 r. podpisano pakt o nieagresji między Związkiem Radzieckim a Japonią i japońskie wojska wycofały się, zostawiając nieznaną liczbę sztuk Toyoty AA na terenach dzisiejszej wschodniej Rosji.

Ze względu na to, że Toyota AA była w dużym stopniu kopią niezwykle nowoczesnego jak na swoje czasy amerykańskiego Chryslera Airflow, znalezisko z Rosji początkowo nie wzbudziło odpowiedniego rozgłosu, ponieważ uznano że odnalezione auto jest Chryslerem. W istocie, można było się pomylić, ponieważ z Toyoty zostało w nim niewiele: drzwi, szyby (z wyjątkiem tylnej), dach, fragmenty podwozia i przedniej „galanterii" oraz wewnętrzny wystrój boczków drzwi. Deska rozdzielcza, silnik, rama i przednia część nadwozia pochodziły z aut produkcji radzieckiej, w większości z GAZ-ów. Wkrótce jednak na tym samym rosyjskim forum drom.ru pojawiły się zdjęcia drugiej odnalezionej Toyoty AA w znacznie lepszym stanie, z mniejszą liczbą przeróbek, w tym z oryginalną deską rozdzielczą oraz silnikiem. Samochód został odkupiony od rolnika, który użytkował go przez lata nie wiedząc za bardzo jaka to marka, jednak ze względu na skorodowanie oryginalnej ramy przełożył nadwozie na podwozie od ciężarówki ZIM lub GAZ. Pojawiały się liczne spekulacje, że Związek Radziecki we wczesnopowojennych latach budował kopie Toyoty AA, ale nikt ich nie potwierdził. Bardziej prawdopodobne jest wspomniany na początku wątek wojenny.

Losy pierwszego, mocno zdekompletowanego samochodu są nieznane. Drugie auto zostało odkupione przez holenderskie muzeum Louwman i na bazie specjalnego zezwolenia wywiezione z Rosji (jest to niezwykle trudne do uzyskania). Drogę z Władywostoku przejechało w wagonie kolejowym, a z Moskwy do Den Haag przewieziono je ciężarówką i wystawiono w oryginalnym, nierestaurowanym stanie na widok publiczny z opisem, że jest to najstarsza i jedyna na świecie Toyota z okresu przedwojennego. Louwmanmuseum prowadzi nadal badania mające ustalić historię tego egzemplarza.

Toyota AA

Opinie użytkowników (0)

Skomentuj

Komentujesz jako Gość.

Anuluj Wysyłam komentarz...