• rss
  • Twitter
  • youtube
  • Facebook:
  • Google Plus:

Obserwuj nas:

Toyota na Goodwood Festival of Speed

r.

Jak co roku – już od osiemnastu lat – na posiadłości hrabiego March, Charlesa H. Gordona-Lennoxa miał miejsce Festival of Speed. Ta największa na świecie impreza co roku przyciąga dziesiątki gwiazd motorsportu, a na miejsce przybywają setki absolutnie wyjątkowych samochodów rajdowych i wyścigowych.

IMG_0054

Wśród nich nie mogło oczywiście zabraknąć pojazdów Toyoty, marki o wielkich tradycjach w sporcie motorowym.

Toyota przygotowała aż trzy stoiska: jedno poświęcone samochodom seryjnym, drugie – wyścigowym, a trzecie – kultowym rajdówkom. Na stoisku głównym prezentowano oczywiście sztandarową technologię Toyoty czyli napęd hybrydowy. W zwartym rzędzie prezentowała się cała gama modeli spalinowo-elektrycznych, czyli Prius, Prius PHV i Auris. Uzupełniał je miejski model iQ, a w formie nieruchomego prototypu pokazano nowego Yarisa, który pojawi się w Europie jeszcze w tym roku – niewątpliwie także w wersji hybrydowej.

IMG_8880

Na stoisku głównym pojawił się też koncept GR-MN oraz pojazd, który wzbudzał największe zainteresowanie odwiedzających – kultowa Toyota 2000GT, wypożyczona na tę okazję z holenderskiego Louwman Museum.

IMG_8744

IMG_8747

Stoisko wyścigowe to przede wszystkim niesamowita Toyota 222D, zbudowana według specyfikacji grupy S na bazie pierwszej generacji modelu MR2 (AW11). Tylko zewnętrzne podobieństwo kształtu łączyło ją z seryjną MR2, ponieważ w rzeczywistości był to stworzony od podstaw samochód wyścigowy, napędzany silnikiem turbodoładowanym o pojemności 2,1 l i mocy do 600 KM. W latach 1985-1986 powstało 11 egzemplarzy (10 czarnych, 1 biały), a auto było podobno tak szybkie, że bali się go nawet odważni kierowcy. Wyścigowe stoisko Toyoty uzupełniał model GT-One, który brał udział w wyścigu Le Mans w latach 1998-1999. Jego 3,5-litrowy, wolnossący silnik rozwijał moc 600 KM, a jednym z kierowców startujących wówczas w Le Mans był sam Keiichi Tsuchiya.

IMG_8951

IMG_8959

IMG_8965

Najwięcej atrakcji fani Toyoty mogli znaleźć na stoisku poświęconym rajdom samochodowym. Znalazły się tu wszystkie ważne auta, jakie w minionych latach budowały historię Toyoty w sporcie. Rajdy terenowe reprezentowała Toyota Land Cruiser Juna Mitsuhashi, w której zawieszenie hydrauliczne zastąpiono sprężynami, a serię WRC – legendarna Corolla E11, po której widać było, że chłostał ją szuter z niejednego OS-u. Warto dodać, że Corolla WRC jako jedyne auto historyczne „kręciła" czasy porównywalne z nowoczesnymi rajdówkami, takimi jak Mini WRC.

IMG_9884

IMG_9886

IMG_9918

IMG_9920

IMG_9921

Nie zabrakło Celiki GT4 ST185 – samochodu, który może pochwalić się największymi sukcesami sportowymi spośród wszystkich modeli Toyoty. Na ST185 wygrywał Carlos Sainz, Juha Kankkunen (obecny zresztą w Goodwood) i Didier Auriol. Pojawiły się dwie Celiki grupy B (w tym auto Bjorna Waldegarda) oraz Celica TA22 pierwszej generacji z silnikiem 2T-G.

IMG_0054

IMG_0056

IMG_0064

IMG_9914

IMG_9916

Z ciekawostek warto odnotować bolid IndyCar z silnikiem Toyoty oraz spektakularne przejazdy Lexusa LF-A w nietypowym, żółtym kolorze.

IMG_8806

IMG_9722

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież