• rss
  • Twitter
  • youtube
  • Facebook:
  • Google Plus:

Obserwuj nas:

Sprowadzanie używanego samochodu z Niemiec

r.

Jakie formalności czekają mnie przy sprowadzaniu używanego samochodu z Niemiec? Zarówno w Niemczech jak i w Polsce?

e12 male

Formalności w Niemczech

Gdy kupujemy samochód od osoby prywatnej, musimy zawrzeć umowę kupna-sprzedaży. Najlepiej dwujęzyczną, dzięki temu ułatwimy sobie nieco formalności w polskich urzędach. Wzorzec umowy kupna sprzedaży znajdziecie na przykład TUTAJ. W przypadku auta z komisu powinniśmy otrzymać rachunek lub fakturę.

Jeżeli samochód posiada ważne tablice rejestracyjne i ma badania techniczne, musimy udać się do niemieckiego urzędu komunikacji (Kfz-Zulassungsstelle)- przerejestrować samochód i zdobyć czasowe tablice wywozowe. Dostępne są dwa rodzaje tablic wywozowych – żółte i czerwone. Żółte są dla samochodów nie posiadających ważnego przeglądu – wyrobimy je nie posiadając nawet dokumentów. Ważne są jedynie 5 dni i kosztują 70-100 Euro z ubezpieczeniem.

Czerwone dostaną jedynie samochody z ważnymi badaniami technicznymi. Ważne 14 dni kosztują około 65 Euro, 30 dniowe – 75 Euro. Niestety, osoby nie znające niemieckiego mogą mieć pewne problemy z ogarnięciem formalności urzędowych – wypełnianie formularzy, znalezienie właściwego okienka. Na szczęście po urzędach kręcą się pomocni agenci ubezpieczeniowi. Chętnie pomogą za niewielką opłatą.

Pamiętajmy, że musimy też zapłacić niemiecki podatek drogowy – nawet jeżeli samochód natychmiast opuszcza ten kraj, musimy zapłacić za 1 miesiąc. Kosztuje to około 45 Euro.

Polska

Wizyta w Urzędzie Celnym

Aby zarejestrować sprowadzone auto, należy najpierw udać się do urzędu celnego i tam zapłacić akcyzę. Stawki podatku akcyzowego uzależnione są od pojemności silnika. Przy pojemności do 2000 ccm jest to 3,1 % wartości pojazdu, powyżej 2000 ccm stawka wynosi 18,6%. Dodatkowo musimy uiścić opłatę skarbową – 17 złotych. Jednak najpierw warto odwiedzić tłumacza przysięgłego i zlecić mu tłumaczenie dokumentów (150 zł). Co ciekawe, akcyzę zapłaciliśmy w kasie urzędu celnego. Jednak 17 zł opłaty skarbowej musieliśmy uiścić przelewem, bądź zapłacić na poczcie.

Czas: 3 dni

Wymagane dokumenty :
1. Wypełniona deklaracja AKC-U
2. Wypełniony wniosek o wydanie dokumentu potwierdzającego zapłatę podatku akcyzowego.
3. Dowód zapłaty opłaty skarbowej (17 zł).

B. Kopie dokumentów i oryginały do wglądu:
1. Dokument zakupu samochodu
2. Dokument identyfikacji pojazdu wystawiony w kraju zakupu
3. Dokument wyrejestrowania samochodu
4. Zaświadczenie o badaniu technicznym
5. Tłumaczenia wszystkich dokumentów

Urząd Skarbowy
Kolejna wizyta do Urząd Skarbowy, gdzie musimy zdobyć zaświadczenie o zwolnieniu z podatku VAT. Kosztować nas będzie takie zaświadczenie 160 złotych, które płacimy na konto właściwego urzędu gminy. Możemy też po prostu zapłacić w Urzędzie Skarbowym.

Czas: 7 dni

Wymagane dokumenty:
1. Wypełniony formularz VAT-24
2. Oryginały i kserokopie dokumentów jak w Urzędzie Celnym
3. Dowód wpłaty

Urząd Gminy
Po zdobyciu wszystkich zaświadczeń udajemy się do Urzędu Gminy w celu rejestracji samochodu. Tutaj przedstawiamy wszystkie zebrane wcześniej dokumenty, płacimy 256 zł opłat rejestracyjnych i niebawem otrzymujemy tablice rejestracyjne. Wcześniej musimy jednak zapłacić 500 zł opłaty recyklingowej – koniecznie w opisie przelewu podajemy markę, model oraz numer VIN.

Czas: 2h

Wymagane dokumenty:
1. Wszystkie zgromadzone dotychczas dokumenty
2. Potwierdzenie wpłaty opłaty recyklingowej

Badania techniczne
Nie mamy obowiązku przeprowadzania badań technicznych, jeżeli samochód takie ma zrobione w Niemczech i są one ważne. Wtedy jednak dostaniemy rejestrację na okres z zagranicznego badania, nie dłużej niż na rok. Jednak wizyta u diagnosty nas nie ominie - aby zarejestrować samochód musimy udać się na stację diagnostyczną by ustalić dodatkowe parametry techniczne auta. Taka usługa kosztuje 60 zł.